16.9.2013 | Uutisarkisto

Suomalaisten innovoimia uusia ostopolkuja ja -tapoja

Syyskuun alussa Finlandia-talolla järjestetyssä Nets Day -seminaarissa Tekesin Ulla Hiekkanen-Mäkelä kertoi esimerkkejä digitaalisuuden luomista uusista bisnesmalleista ja -prosesseista. Seuraavassa muutama poiminta mielenkiintoisimmista ja huom, suomalaisista innovaatioista!

Heräteostoksille?

Oletko huomannut joskus kuvassa tai videossa K-kirjaimen, joka ilmestyy näkyviin, kun viet kursorin kuvassa tai videossa esiintyvän tuotteen päälle? K niin kuin Kiosked on älykkään sisällön alusta, joka tarjoaa heti lisätietoa tuotteesta, hinnan omalla valuutalla ja kertoo sijainnin perusteella, missä on lähin myymälä – tai ohjaa sinut suoraan verkkokauppaan. Yritykselle K:n lisääminen verkkosisältöön, kuvaan, videoon, peliin tai applikaatioon, mahdollistaa sisällön muuttamisen ”kaupanoveksi”. Samalla yritys saa monipuolisesti hyödynnettävissä olevaa dataa verkkokävijöiden käyttäytymisestä niin ennen kuin jälkeen oston. (www.kiosked.com/about/)
Huutokauppaan?
Nettihuutokauppoja on ollut jo pitkään, mutta entä sellaisia, joissa voi huutaa sentillä ja jossa myös hävinnyt huutaja hyötyy? DealDashissa jokainen huuto nostaa hintaa vain $0,01 eikä hintavarausta ole, kaikki myydään ja tuotteet toimitetaan ilmaiseksi. Jokainen huuto maksaa 60 senttiä. Kun huutokauppa sulkeutuu voittajahuudon jälkeen, on muilla huutokauppaan osallistuneilla mahdollisuus ostaa sama tuote ja saada aiemmat huutonsa takaisin for free – huutaakseen taas uudestaan. Huutokaupasta ei siis tarvitse lähteä tyhjin käsin ja yritys saa useamman tuotteen myytyä. Ei huono. Palvelulla onkin jo 1,6 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää ja 1,1 miljoonaa Facebook-fania. (www.dealdash.com/)
Yrityksen omistajaksi helposti?
Haluatko panimon omistajaksi tai uskotko Caretainment-ratkaisujen tulevaisuuteen? Invesdor tarjoaa online matching -palvelualustan pohjoismaisille yrittäjille, jotka tarvitsevat toiminnalleen rahoitusta ja toisaalta kuluttajille helpon tavan tukea start-up yrityksiä ja saada mahdollisesti tuottoa tästä sijoituksesta. (www.invesdor.com/en)
Näiden kaikkien rohkeiden suomalaisten innovaatioiden taustalta löytyy ennakkoluulotonta asennetta, muuttuvan kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämistä ja olemassa olevien bisnesmallien haastamista. Out-of-the-box-ajattelu vaatii sen, että hyppää välillä helikopteriin ja katsoo kuluttajien elämää ja oman yrityksensä bisnestä siinä kontekstissa vähän kauempaa.
Mitäpä jos näin 2014 vuosisuunnittelun kynnyksellä tilaisit meiltä helikopterin hetkeksi ja katsoisimme yhdessä ainakin parin vuoden päähän? Ota yhteyttä omaan kontaktihenkilöösi Dagmarissa. 
Satu Puumala

Satu Puumala

Lisää aiheesta