4.6.2007 | Uutisarkisto

Syötkö trendikkäästi?

Finfood julkaisi viime viikolla amerikkalaisen elintarviketeknologian aikakauslehden, Food Technologyn, listaamien ruokatrendien top 10:n. Listalle pääsivät muun muassa hyvä suutuntuma eli ruuan koostumus, lasten kulinaristiruoka sekä välttämisperiaate, jonka tavoitteena on syödä yhä terveellisemmin. Kotona tehdään ruokaa nautinnolla sekä entistä terveellisemmin ja kokeiltaessa tuttavien suositukset painavat enemmän kuin markkinointi. BTL-ryhmän Planner Sanna Kolamo ja suunnittelupäällikkö Heidi Jungar kiteyttivät kansainvälisiä ruokatrendejä.

Food Technology -lehden Top 10 -lista:
1. Kotona ruokailu – Taloudelliset paineet ajavat amerikkalaisia syömään yhä enemmän kotona ravintolan sijaan.

2. Ruokakeskustelu – Tuttavien suositukset yhä tärkeämpiä, ja julkkiskokit kannustavat kokeilemaan uusia reseptejä.

3. Esivalmistetut ja pakatut tuotteet – Kokkauksen tulee olla helppoa.

4. Suutuntuma – Ruualta vaaditaan yhä enemmän hyvää koostumusta ja rapeutta.

5. Lasten kulinaristiruoka – Vauvojen purkkiruokiin laitetaan yhä kulinaristisempia herkkuja.

6. Välttämisperiaate – Ruuat, jotka eivät sisällä lisäaineita, sokeria tai esimerkiksi laktoosia ovat yhä suositumpia, kun ihmiset pyrkivät syömään terveellisemmin mistään hyvästä tinkimättä.

7. Lähiruoka – Tuoreus on kaikista halutuin ruuan ominaisuus, ruuat joita mainostetaan esimerkiksi paikallisina, sesonkituotteina, käsintehtyinä tai luonnollisina ovat suosiossa.

8. Todella terveellinen – Ihmiset haluavat välttää erilaisia sairauksia, joten terveysvaikutukset ovat tärkeä argumentti ruokaostoksia tehtäessä.

9. Terveysvaikutteiset uuden sukupolven juomat – Muodostavat tällä hetkellä elintarvikealan myynnin ja innovaation perustan.

10. Välipalat ja kevytruuat – Välipalat ja pikkuateriat luovat sosiaalisesta tilanteesta nautittavamman.

Ruokatrendeissä ilmenevät selkeästi megatrendien vaikutukset, kuten kodin keskeinen asema, terveys ja hyvinvointi, multitasking ja kiire sekä elämyksellisyys ja yhteisöllisyys. Sen sijaan digitalisoitumisen vaikutukset ovat jääneet yllättävän pieniksi, ja digitaaliset innovaatiot elintarvikkeiden markkinoinnissa ovat vielä vähissä.

Toistaiseksi uskotaan siihen, että ruoka haetaan kaupasta ja perinteinen mainonta toimii. Esimerkiksi suositteluun pohjautuvan markkinoinnin hyödyntäminen reseptiikan ja tuotelanseerausten yhteydessä on vielä hyvin vähäistä, vaikka voidaan osoittaa, että päivittäistavaraostopäättäjistä löytyy paljon yhteisöllisesti sitoutuneita ihmisiä, jotka olisivat valmiita kokeilemaan ja suosittelemaan tuotteita.

HK ja Meira trendissä mukana

Myös Suomesta löytyy hyvä esimerkkejä kuluttajan ehdoilla kehitetyistä tuotteista. Ilolla on voitu seurata muun muassa HK:n tuomia tuoteuutuuksia, Potku-snackpakkauksia sekä Ehta-gourmetlihatuotteita kastikkeineen, puhumattakaan Meiran Kulta Katriinan valmiiksi pakatuista annospusseista. Ne vastaavat juuri siihen tarpeeseen, johon suuri osa kuluttajista kaipaa apua – herkuttelua nopeasti ja helposti.

Vaikka osa viikon aterioista ja välipaloista halutaan nopeasti, helposti ja kevyesti, myös ruuan laatuun halutaan panostaa, ainakin silloin kun on aikaa. Terveys ja terveelliset elämäntavat ovat tulleet jäädäkseen. Myös ruoan alkuperä kiinnostaa. Oman kortensa kekoon voi kantaa esimerkiksi ostamalla Reilun Kaupan kahvia.

 

Makutottumukset globalisoituvat

Food Factoryn TOP 10 listan lisäksi, kansainvälisistä lähteistä nousee esiin myös lukuisia muitakin trendejä, joista osa linkittyy Food Factoryn listaukseen. Keskeisimmät niistä kiteytimme seuraaviin kategorioihin:

Terveellisyys – Wellness-ruuat

Vähemmän suolaa, vähemmän rasvaa, kuituja, funktionaaliset tuotteet. Welness on elämäntapa.

 

Tuoreus

Ruuan tuoreus määrittää sen laadun.

Kansainväliset ruokailutottumukset arkipäiväistyvät

Makutottumukset globalisoituvat, mutta yhä edelleen etsitään erikoisia Hevi-tuotteita (keltaiset kiivit, persimoni, omenapäärynä) sekä fuusiokeittiöitä (Peruvian = Italia/Espanja/Intia/Japani). Etnisistä keittiöistä seuraavaksi näyttäisi olevan nousussa vietnamilainen keittiö, kun sushi alkaa olla jo arkipäivää supermarketin hyllyllä.

Eettinen syöminen – pelasta planeettasi

Samalla tontilla kuin wellness, mutta korostaa enemmän ”vihreätä politiikkaa” ja antiglobalisaatiota. Reilun kaupan ja kestävän kehityksen lisäksi käytetään termiä ”ruokakilometri”, joka korostaa paikallisuutta sekä sesonkeja. Ruuan alkuperä ei ole enää itsestäänselvyys; asia, jonka havaitseminen on ollut jatkuvassa nousussa.

Tavallisen erikoistaminen

Tavallisista ruuista tehdään erikoislaatuisia esimerkiksi niiden erityisten terveys- tai makuominaisuuksien takia. Esimerkkinä Maldon gourmet merisuola, Tahitilainen vaniljasuola ja Sel Gris.

Vesi ei koskaan poistu muodista, ja uusia variantteja tuodaan markkinoille jatkuvasti: Premium, maustettu, hapetettu, Hartwallin vedet lapsille.

Ohjattu syöminen – räätälöidyt annokset

Jatkuva dieetti on hyvinvointivaltioiden ongelma, joka ikävä kyllä rantautuu myös kehittyviin maihin. Ihmiset elävät jatkuvan paineen alla 24/7-elämänrytmissä, mikä tekee laihduttamisesta entistäkin vaikeampaa. USA:ssa tuotetaan jo eri dieetteihin soveltuvia tai vähäkalorisia annoksia teollisesti pakattuina valmiina aterioina. Kiireiseen elämään ja terveellisyyteen soveltuvat räätälöidyt dieetit nousevat trendiksi tulevina vuosina.

Retrosyöminen

Erityisesti suuret ikäluokat kokevat muistoja herättävät ruuat hyvin voimakkaasti. Nuoremmille kohderyhmille retrosyönti on useimmiten vain hauska kokemus ja vaihtelua. Tästä hyvänä esimerkkinä voisi olla Fami-suklaapatukan tai Pax-pastillien uudelleen lanseeraus.

Tulevaisuuden ruokatrendit voisi kiteyttää kolmeen e:hen: etnisyys, eksoottisuus ja eettisyys. Lisäksi ruoan tulee olla terveellistä ja helppoa.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta