15.10.2005 | Uutisarkisto

Talviolympialaiset ja jalkapallon MM-kisat vauhdittavat mainosvuotta 2006

Zenith Optimedian heinäkuisen ennusteen mukaan mainospanostukset kasvavat tänä vuonna maailmalla keskimäärin 4,7 prosenttia ja ensi vuonna peräti 6,1 prosenttia. Ensi vuoden suurempaa kasvua selittävät osaltaan muun muassa Torinon talviolympialaiset helmikuussa sekä kesäkuussa Saksassa järjestettävät jalkapallon MM-kisat. Suomessa ensi vuosi lähtee räväkästi liikkeelle tammikuussa järjestettävien presidentinvaalien ansiosta.

 

Internet voi nostaa maailmanlaajuista osuuttaan tänä vuonna 4,1 prosenttiin ja ensi vuonna 4,5 prosenttiin. Tarkistetun ennusteen mukaan tv säilyy 37 prosentissa, kun aiemmin sen ennustettiin nousevan lähelle 38 prosenttia.

Sanomalehdet ovat 30 prosentin tuntumassa, johon ne myös näyttäisivät vakiinnuttaneen osuutensa. Myös ulkomainonta säilyttää asemansa: sekä tänä että ensi vuonna sen osuus on 5,4 prosenttia.

USA:ssa luvassa maltillista kasvua

TNS Media Intelligencen mukaan USA:ssa mainosinvestoinnit kasvavat tänä vuonna maltilliset 3,4 prosenttia. Ensimmäisen puoliskon kasvu on 4,1 prosenttia, mutta vauhdin uskotaan hidastuvan toisella puoliskolla 2,7 prosenttiin. Viime vuonna kasvua oli peräti 9,8 prosenttia. Mediaryhmistä kaapeli-tv, espanjankielinen media, internet sekä kuluttajille suunnatut aikakauslehdet ovat vahvassa nousussa. Laskussa ovat spottimainonta televisiossa, b-to-b-lehdet sekä radio.

Internet jyrää Isossa-Britanniassa

Isossa-Britanniassa Advertising Association laski viikon alussa tämän vuoden ennustettaan 3,7 prosentista 2,3 prosenttiin. Suurimpia putoajia ovat suoramainonta, talouslehdet sekä radio. Sen sijaan internet on huimassa noin 40 prosentin kasvussa. Myös ulkomainonta kasvaa yli seitsemän prosentin vauhtia. Elokuvamainonta kasvaa noin viisi prosenttia ja televisio 2,9 prosenttia. Aikakauslehdissä kasvu on prosentin luokkaa ja sanomalehdissä vajaan prosentin.

Ruotsissa korotettiin ennustetta

IRM:n kesäkuisen ennusteen mukaan mainospanostukset kasvavat Ruotsissa tänä vuonna 6,2 prosenttia. IRM nosti ennustettaan aiemmasta 4,5 prosentista, koska alkuvuonna kasvu on ollut odotettua parempaa ja myös syksyn tilanne näyttää hyvältä. Ensi vuodelle odotetaan hieman maltillisempaa, noin viiden prosentin kasvua. Muun muassa valtiopäivävaalit sekä yksityisen kulutuksen kasvu lisäävät mainosinvestointeja.

Internetin kasvulukemat ovat olleet alkuvuoden Ruotsissa kaksinumeroisia, samoin kuin iltapäivälehdillä, radiolla, elokuvalla, ilmaisjakelulehdillä sekä suoramainonnalla.

Internet jyllää myös Norjassa, jossa se kasvoi tammi-elokuussa reilun 50 prosentin vauhdilla. Samaan aikaan mediapanostusten kokonaiskasvu oli peräti 11,5 prosenttia.

Suomi kannoilla

Ruotsiin ja Norjaan verrattuna meillä eletään hieman hitaamman kiirehtimisen vuotta. Tammi-elokuun aikana mainospanostukset ovat kasvaneet 4,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Internet viilettää noin 30 prosentin vauhdilla, kaupunki- ja noutolehdet noin 18 prosentin nopeudella ja ulkomainontakin on kymmenen prosentin kasvussa.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta