3.12.2008 | Uutisarkisto

Tampereen Dagmar säästää myös pk-markkinoijan euroja

Monissa yrityksissä pohditaan parhaillaan, kuinka mahdollinen Suomen talouskasvun hidastuminen tulisi ottaa huomioon ensi vuoden markkinointibudjetissa. Tampereen Dagmarissa, jossa hoidetaan kaikenkokoisia asiakkaita, ei uskota suuriin budjettileikkauksiin. Suurin osa toimiston asiakaskunnasta tekee taktisia, välitöntä myyntiä edistäviä kampanjoita, joita ei ole varaa vähentää. Yksikön johtoon vuodenvaihteessa siirtyvä Piia Iso-Jussila korostaa, että mitä pienempi budjetti ja haasteellisemmat ajat, sitä tärkeämpää on kohdistaa markkinointieurot oikein ja hyödyntää alan ammattilaisten osaamista.

Iso-Jussila myöntää, että taantuma voi vaikuttaa joihinkin toimialoihin.

– Toisaalta monet uskovat, että joillain aloilla se lisää suomalaisten palveluiden ja tuotteiden käyttöä. Siksi ensi vuoteen satsataan entistä enemmän.

Pienten markkinointibudjettien mainostajille erityisesti mediaostamisen ammattilaisista on suurta hyötyä: rahan lisäksi säästyy myös aikaa.

– Jo pelkkä media-ammattilaisten käyttäminen lisää myynnin kasvua ja tehokkuutta. Yrittäjä voi käyttää ulkoistamisesta saamansa lisäajan tuotteidensa myymiseen ja tuotekehitykseen. Samalla hän voi olla varma, että mainonta on kohdistettu oikeisiin paikkoihin, joissa kohderyhmä tavoitetaan.

Hakusanamainonta ja hakemistot varmistavat löydettävyyden

Iso-Jussila on ollut aiemmin mukana opastavan median yksikössä sekä Mediaekspertin  johtoryhmässä. Hän arvioi, että taantuma tuskin pienentää panostuksia opastaviin medioihin, varsinkaan sähköisiin hakemistoihin.

– Jo ennen taantumakeskustelua yritysten löydettävyys nousi avainasemaan. Opastavia medioita eli painettuja ja sähköisiä hakemistoja on valtavasti ja tarjonta vain kasvaa. Samaan aikaan ihmiset ovat yhä kiireisempiä ja haluavat tietoa nopeasti. Tällöin käytetyimmistä yhteystietopalveluista löytyminen on elintärkeä osa sekä asiakaspalvelua että markkinointia. Pienimmänkin yrityksen minimi markkinointitaso.

Koko tämän vuosituhannen ajan opastavissa medioissa on ollut liikehdintää painetulta puolelta sähköisiin. Iso-Jussila uskoo, että taantuma vahvistaa suuntausta.

– Digitaalista markkinointiviestintää edistävän IAB Europen jäsenilleen tekemän kyselyn mukaan laskusuhdanne lisää verkon mahdollisuuksia. Pelkkä hakusanamainonta ei riitä, on myös löydyttävä toimialakohtaisesti oikeista hakemistoista.

Markkinoijalle haasteellisinta on tietää, mistä kannattaa löytyä ja miten. Kärsimättömät asiakkaat eivät jaksa hakea tietoa pitkään. Ja jos itse ei ole esillä hakemistoissa, pahin kilpailija pääsee loistamaan siellä sitäkin komeammin.

Markkinoijasta yhä vaativampi tarjontaviidakossa

Iso-Jussilalta tiedustellaan tuon tuosta, kuinka pitkään painetut luettelot pitävät vielä pintansa. Suomessa, kuten myös maailmalla aiheesta on keskusteltu jo vuosien ajan. Marraskuinen The Wall Street Journal (18.11.08) kertoi keltaisten sivujen syvistä vaikeuksista. Artikkelin mukaan kasvavat nettiostot eivät riitä korvaamaan painettujen luetteloiden menetettyjä euroja. Liian monet luettelopalvelujen tarjoajat taistelevat samoilla alueilla samoista mainosrahoista. Kaikki eivät voi pärjätä.

– Tämä sama on meillä Suomessakin edessä. Omalla tavallaan taantuma varmasti aluksi kasvattaa nettihakemistojen tarjoajien määrää, koska moni luulee sitä helpoksi tavaksi tehdä rahaa. Mutta koska markkinoijat ovat aina vain tarkempia panostuksiensa tuotoista, monet palvelut kaatuvat siihen, että niille ei yksinkertaisesti löydy käyttäjäkuntaa.

Toisaalta Iso-Jussila muistuttaa Knowledge Networksin tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan viime vuonna Yhdysvalloissa vielä 85 prosenttia kansalaisista haki tietoja keltaisilta sivuilta.

– Tämän kaiken ristiriitaisen tiedon keskellä moni yrittäjä on ihmeissään. Juuri siksi tarvitaan ammattilaista luotsaamaan tarjontaviidakon läpi ja säästämään euroja vääristä valinnoista. Tuli taantuma tai ei, jokaisen markkinoijan kannattaa olla siellä, mistä hänen tuotteitaan tai palvelujaan etsitään.

Tampereen seudun parhaaksi

Tampereen Dagmarissa on tapahtunut viimeisten vuosien aikana paljon. Henkilökunnan määrä on tuplaantunut, ja toimistoon perustettiin Dagmarin opastavan median yksikkö palvelemaan asiakkaita ympäri Suomen. Pitkä uran tehnyt yksikön johtaja Marjatta From siirtyy vuodenvaihteessa hyvin ansaitulle eläkkeelle.

Tampereen toimistoa Iso-Jussila kehuu intensiiviseksi työyhteisöksi, joka koostuu vankoista media-alan ammattilaisista.

– On loistavaa, että Dagmarista löytyy halua ja osaamista palvella kaikenkokoisia asiakkaita. Tampereella tarjontamme tukee etupäässä taktisia kampanjoita, mikä tekee työskentelyotteestamme hektistä ja itsenäistä. Haluamme olla alueen paras mediasuunnittelija ja mediatilan ostaja – ja olemme siitä myös ylpeitä.

Tampereen seudun lisäksi toimisto palvelee muuta Suomea. Kokemusten mukaan monien ”pohjoisemmassa” vaikuttavien mainostajien on helpompi lähestyä tamperelaista konttoria kuin helsinkiläistä toimistoa. Ja tottahan se on, että monien muualla Suomessa asuvien mielestä on Helsinki ihan kiva paikka, mutta niin kovin syrjässä.

Haluatko varmistaa kustannustehokkaan näkyvyyden opastavissa medioissa tai kuulla lisää Tampereen Dagmarin palveluista? Ota yhteyttä piia.iso-jussila(at)dagmar.fi tai 040 513 4345.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta