Tv-markkina on kokenut monikanavaistumisen myötä suuria muutoksia. Lisääntynyt kanavatarjonta on innostanut katsojat tutustumaan uusiin vaihtoehtoihin, mikä näkyy MTV3:n ja Nelosen katsojaosuuksissa. Vuoteen 2006 verrattuna MTV3:n katsojaosuus on pudonnut 29 prosentista 26 prosenttiin ja Nelosen 12 prosentista 10 prosenttiin.
Vastaavasti pienempien kanavien yhteenlaskettu katsojaosuus on kohonnut 15 prosentista 23 prosenttiin. Elo-syyskuun nopean digitalisoitumisen myötä erot katselussa ovat tällä hetkellä vieläkin suurempia. Suomen talouksista 84 prosenttia on nyt hankkinut digisovittimen, antennitalouksista jo 97 prosenttia.
Mainostajalle tämä tarkoittaa sitä, että isoilla kaupallisilla kanavilla on vähemmän myytäviä kontakteja, ja mainosaikaa riittää vain nopeimmille varaajille. Uskomme tv-mainonnan voimaan jatkossakin, mutta tavoitteellinen tv-kampanjointi edellyttää nyt entistä pidempää suunnittelujännettä.
Tässä tilanteessa haluamme turvata asiakkaidemme tv-kampanjoiden kustannustehokkuuden, laadun ja suunnitelmallisuuden. Alkuvuoden mainosaika avataan myyntiin marraskuun alussa. Ensi vuoden tv-strategioiden pohtiminen kannattaa siis aloittaa viimeistään nyt, jotta tv-suunnittelijasi voi tehdä tilavaraukset jo marraskuun alussa. Aikainen varaaja saa aina parhaimman mahdollisen kampanjan!