31.1.2002 | Uutisarkisto

Tavoitteletko kylddyyristä kiinnostuneita?

Tavoittelet siis aktiivisia naisia. Väitteet siitä, että keski-ikäiset naiset pitävät tämän maan kulttuurielämää pystyssä, eivät ole täysin tuulesta temmattuja. Tilastojen, tutkimusten ja jo paljaan silmänkin mukaan erityisesti ns. korkeakulttuuriksi luokiteltujen tapahtumien katsomot täyttyvät naisista. Yleismedioiden lisäksi heitä voi lähestyä monilla kohderyhmämedioilla.

Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen mukaan 75 % yli 10 vuotta täyttäneistä suomalaisista kävi jossain kulttuuritilaisuudessa tai museossa vuonna 1999.

Puolet vastaajista oli käynyt elokuvissa. Teatterissa oli käynyt 39 %, konserteissa 37 % ja tanssiesityksissä n. 20 % vastanneista. Eniten konserteissa kävivät 15-24-vuotiaat.

Taidenäyttelyissä ja taidemuseoissa kävi 35 % vastanneista ja muissa museoissa 29 %. Kirjoja luki 73 % vastanneista. Eniten niitä ahmivat 10-14-vuotiaat.

TGI-raportin mukaan 70 % teatterissa, oopperassa ja taidenäyttelyissä käynnin mieluisaksi harrastukseksi maininneista on naisia. Naiset ovat enemmistönä myös klassisen musiikin konserttien katsomoissa. Noin puolet näiden taiteenlajien ystävistä on jo ennättänyt viettää 50-vuotisjuhlansa.

Ja kun harrastaa yhtä ns. korkeakulttuurin lajia, harrastaa usein myös toista. Niinpä esimerkiksi teatteria tai oopperaa harrastavat istuvat mielellään myös klassisen musiikin konserteissa.

Teatteriliiton tekemän tutkimuksen mukaan tietoja teatteriesityksistä haetaan eniten lehtiuutisista, lehti-ilmoituksista ja teatterien omista julkaisuista. Etenkin nuoret ja miehet käyttävät myös internetiä.

Kulttuurista kiinnostuneita tavoittelevalle on tarjolla melkoinen määrä medioita, joista tässä muutamia esimerkkejä:

Väliverho
– pääkaupunkiseudun kulttuurijulkaisu
– painos 103 000 kpl

Teatteriin
– Helsingin kaupunginteatterin asiakaslehti
– painos 200 000-280 000 kpl

Helsingin kaupunginteatterin käsiohjelmat
– 12-20 ensi-iltaa vuodessa
– painokset 2 000-22 000 kpl

Fanfaari
– Lahden kaupungin kulttuurilaitosten tiedotuslehti
– painos 130 000 kpl

Oopperauutiset
– Savonlinnan Oopperajuhlien tiedotuslehti
– painos 45 000 kpl

Taide
– lehti kuvataiteen alalta
– painos 5 000 kpl

Design in Finland
– suomalaisen muotoilun vuosikirja
– painos 10 000 kpl

Bukowskin Taideluettelo
– painos 2 400 kpl

Kulttuurihaitari
– lehti, joka esittelee eteläisen Suomen kulttuuritarjontaa
– painos 60 000 kpl

Tanssi
– tanssin erikoislehti
– painos 1 600 kpl

Parnasso
– kirjallisuuslehti
– levikki 4 120 kpl

Classica
– klassisen musiikin lehti
– levikki 8 853 kpl

Muita mahdollisuuksia ovat mm. erilaisten kulttuuritapahtumien ohjelmakirjat ja -lehtiset, käsiohjelmat, esitteet, maakunnallisten lehtien välissä ilmestyvät tapahtumaliitteet sekä lippujen taustat.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta