Uusia ambient-ratkaisuja kehitellään maailmalla koko ajan. Meillä Suomessakin ennakkoluulottomat mainostajat ovat ryhtyneet ilahduttamaan ulkona liikkujia huomiota herättävillä, hauskoilla ideoilla.
– Ambientilla tarkoitetaan epätraditionaalista ulkomainontaa, joka tunkeutuu kuluttajan tajuntaan puolustusmekanismien ohi. Laajemmassa merkityksessä ambient voi olla mikä tahansa uusi mediaratkaisu, kertoo suunnittelujohtaja Tuija Tynkkynen.
– Suomessa ambient-medioiksi voidaan luokitella esimerkiksi Kekkilän taannoinen kukkiva ratikkapysäkki Kauppatorin laidalla, King Kong ja Brazil-kahvikuppi hotelli Tornin huipulla, Costa Rica -kahvipaketin muotoinen kuumailmapallo sekä ONOFF-kodinkoneketjun ”mielenosoitus”.
Suomen ratkaisut ovat vielä aika kesyjä. Verrattuna esimerkiksi PlayStation 2:n konsolipelin lanseeraukseen Iso-Britanniassa. Shadow Man 2 -pelistä aiotaan kertoa mainoksissa, jotka kiinnitetään hautakiviin ympäri Brittein saarta. Omaisilta pyydetään toki suostumus. Asianomaisilta tuskin.
Münchenin lentokentällä on moni matkaaja hätkähtänyt tavallista jäykempiä kanssamatkustajia. Odotushallien penkeillä istuneet liikemiehet paljastuivat mallinukeiksi. Tyylikkäästi pukeutuneet, ryhdikkäästi istuneet nuket lukivat tietysti mainostettavaa lehteä.
Ambient-media saattaa myös ärsyttää. Esimerkiksi IBM suututti San Franciscon viranomaiset ruiskuttamalla spray-maalia kaupungin kaduille ja rakennusten seinille. Kampanja muodostui kolmesta merkistä: sydämestä, rauhanmerkistä sekä Linux-pingviinistä. Tavoitteena oli mainostaa Linux-palvelinta. Viranomaiset olivat pöyristyneitä siitä, että kaupungin järjestyssääntöjä rikottiin maalailemalla mm. arvokkaita Haight-Ashburyn sivukatuja. IBM vetosi siihen, että mainokset huuhtoutuvat pois jo ensimmäisen vesisateen myötä.
Meillä Suomessa viranomaiset tuskin hermostuisivat, jos vaikkapa bussi- tai ratikkapysäkkien edustoilla olisi asfalttiin kirjoitettu liidulla ”Haluatko ostoksille eksoottiseen Arabiaan? Hyppää raitiovaunuun numero 6 ”. Liitukampanja vaatisi vain muutaman innokkaan piirtäjän/kirjoittajan – ja sateettoman päivän.
British Airways ujutti elokuvateattereihin katsojien joukkoon naisnäyttelijän. Kun valkokankaalla esitettiin lentoyhtiön mainos, jossa mies ja nainen ovat lemmenlomalla lämpimässä kohteessa, nousi raivostunut näyttelijätär ylös ja alkoi kiivaasti sättiä ”aviomiestään”. Miehen repliikit oli suunniteltu ja ajoitettu siten, että teatterissa istuneen ”vaimon” kanssa syntyi luonteva keskustelu (lue: väittely). BA:n palkkaama naisnäyttelijä istui jokaisessa elokuvateatterissa, jossa mainos esitettiin.
Francesco Smaltonin miestentuoksu lanseerattiin Bloomingdale‘sin tavaratalossa iltapukuihin tälläytyneiden esittelijöiden avulla. Tuoksuttaessaan miesasiakkaita he sanoivat ”Smalto, you make me weak”, jonka jälkeen he ”pyörtyivät” asiakkaan jalkoihin.
Tasa-arvon nimissä naiskohderyhmälle voisi suunnitella oman kampanjan. Esimerkiksi tänä kesänä Helsingin keskustan abribuseissa voisi kampanjoida rantavaatteita. Abribusien laseja pesemään palkattaisiin tietysti timmissä kunnossa olevia kavereita, jotka putsaisivat touhukkaasti paikkoja – uimahoususillaan.
Haluaisitko kehittää yrityksellesi räätälöidyn ambient-kampanjan? Pyydä mediasuunnittelijaltasi apua kampanjan ideointiin!