Dagmar

Tekstiviestikampanjoihin ja sähköpostisuoriin vaaditaan vastaanottajan lupa (13.12.2001)

EU:n teleministerit pääsivät sopuun yksityisyyden suojasta sähköisen viestinnän alalla Brysselissä 6.12. Uusi direktiivi tulee koskemaan vain kuluttajille suunnattua markkinointiviestintää. Direktiivi ei koske kampanjoita, joissa lähestytään vakiintuneessa asiakassuhteessa olevia asiakkaita. Eikä kampanjoita, joissa käytetään jo olemassa olevia lähetyslistoja.

Suomessa on vajaat 4 miljoonaa gsm-liittymää, joista noin 80 % on kuluttajien hallussa. Viime vuonna suomalaiset lähettivät lähes miljardi tekstiviestiä. Liikenneministeriön arvion mukaan tänä vuonna määrä kohoaa 1,3 miljardiin. Taloustutkimuksen Internet Tracking -tutkimuksen mukaan internetiä edellisen 3 kuukauden kuluessa käyttäneistä 83 % oli käyttänyt sähköpostia.

Roskapostin kieltävä direktiivi on osa EU:ssa valmisteilla olevaa televiestintälakia. Komission mukaan roskapostin vuosittaiset kustannukset ovat jopa 10 miljardia euroa.

Kuluttajien sähköpostiosoitteista tai kännykkänumeroista koostuvia rekistereitä ei jatkossa saa kerätä ilman vastaanottajien lupaa. Aiemmin kerättyjä listoja saa käyttää.

Vastaanottajan on pystyttävä niin halutessaan lopettamaan mainosten vastaanotto helposti.

Direktiivi astuu voimaan keväällä 2002.