17.2.2000 | Uutisarkisto

Tietääkö naapurisi montako tv-kanavaa hänellä on?

Tietääkö naapurisi montako tv-kanavaa hänellä on? (17.2.2000) Monikanavatalouksista 86 % tietää näkevänsä neljän pääkanavan lisäksi Eurosportin. Yli puolet talouksista tietää näkevänsä myös MTV Nordicin ja ranskalaisen TV5 Europen. Yli kolmasosa tietää, että omasta vastaanottimesta näkyvät myös BBC World ja Deutsche Welle TV. Kotimaisen MoonTV:n tunnistaa omakseen 140.000 taloutta, eli 14 % monikanavatalouksista. Vaikka kanavia on […]

Tietääkö naapurisi montako tv-kanavaa hänellä on? (17.2.2000)

Monikanavatalouksista 86 % tietää näkevänsä neljän pääkanavan lisäksi Eurosportin. Yli puolet talouksista tietää näkevänsä myös MTV Nordicin ja ranskalaisen TV5 Europen. Yli kolmasosa tietää, että omasta vastaanottimesta näkyvät myös BBC World ja Deutsche Welle TV. Kotimaisen MoonTV:n tunnistaa omakseen 140.000 taloutta, eli 14 % monikanavatalouksista. Vaikka kanavia on paljon ja vaikka lähes miljoonalla televisiotaloudella olisi mahdollisuus katsoa muitakin kanavia, kohdistuu television kokonaiskatselusta 95 % neljälle pääkanavalle.

Tammikuussa vkolla 3 satelliittikanavat tavoittivat keskimääräisenä päivänä noin joka kolmannen monikanavatalouksissa asuvista. Katsoja seurasi niitä noin 45 minuuttia. Kotimaisten kaapelikanavien tavoittavuus oli noin kolmasosa satelliittikanavien tavoittavuudesta ja kanavilla vietetty aika oli lyhyempi. TVTV! ei ollut mukana tutkimuksessa, sillä se käynnisti lähetystoimintansa vasta helmikuun alussa.

Monikanavatalouksien asukkaat ovat kiinnostava kohderyhmä. He ovat hyvin koulutettuja ja hyvätuloisia kaupunkilaisia, joiden kodista löytyy tavallista enemmän kodin elektroniikkaa. Lähes joka toisella monikanavataloudella on mikrotietokone ja joka neljännellä on internetyhteys kotoa. Eipä ihme että niin moni heitä havittelee.

Tv-kanavien määrän kasvaessa on syytä kysyä, miten ihmiset löytävät uudet kanavat. Tällä hetkellä talouksilla, joilla on mahdollisuus seurata muitakin kuin neljää pääkanavaa, on keskimäärin 10 tiedostettua kanavaa. Todellinen luku on suurempi, sillä kaikki monikanavataloudet eivät tiedä mitä kanavia heidän olisi mahdollista seurata.

Kun vielä ottaa huomioon sen, että Nelonen on vakiinnuttanut asemansa vasta nyt 2,5 toimintavuoden jälkeen, vaaditaan uusilta kanavilta todella voimakasta markkinointia, jotta katsojat löytävät ne. Sen jälkeen katsojat täytyy vielä saada pysymään kanavalla.

Lähteet: – FINNPANEL / Tv-taloudet Suomessa 1999 – FINNPANEL / Tv-mittaritutkimus

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta