18.9.2014 | Uutisarkisto

Tinderin kautta deittailijoiden sydämiin?

Tinder on onnistunut ”arkipäiväistämään” nettideittailun, mutta onko siinä mitään potentiaalia markkinoijalle? Miltton Creativen toukokuussa 2014 julkaiseman tutkimuksen mukaan Tinderillä on Suomessa jo 102 000 aktiivista käyttäjää ja määrän uskotaan jatkavan kasvuaan. Maailmanlaajuisesti päivittäisiä käyttäjiä arvioidaan olevan 20 miljoona, ja Tinderin markkina-arvon ennustetaan saavuttavan $1.1 biljoonan rajan vuoden 2015 lopulla.

Jos joku ei ole vielä(kään) kuullut deittailukulttuurin mullistaneesta Tinderistä, lyhyt kuvaus sovelluksesta lienee paikallaan. Tinder mahdollistaa uusien ihmisten tapaamisen hyödyntämällä muun muassa sijaintitietoja. Sovellukseen kirjaudutaan omilla Facebook-tunnuksilla. Tinder ei julkaise mitään Facebookissa, vaan hyödyntää vain käyttäjän mielenkiinnon kohteita sekä ystäväpiiriä. Hakukriteereihin voi lisäksi valita sukupuolen, etäisyyden sekä ikähaarukan. Deittiehdokkaiden kuvien ilmestyessä näytölle,  ehdokkaasta voi tykätä sipaisemalla kuvaa oikealle, jos kohde ei kiinnosta, kuvan voi sipaista vasemmalle. Jos joku tykkää sinusta takaisin, syntyy Match, jonka jälkeen appi mahdollistaa yksityisen viestittelyn.

Tinderin ehkä lupaavin ominaisuus, pyyhkäisy oikealle – pyyhkäisy vasemmalle -käyttöliittymä, on nähtävissä monissa uusissa sovelluksissa. Kyseisestä piirteestä inspiroituneet palveluntarjoajat jopa markkinoivat itseään käyttäen Tinder-nimeä hyväkseen, esimerkiksi ”Tinder kengille”, ”Tinder koirille” (kyllä, nämä ovat oikeita sovelluksia). Pyyhkäisy kannustaa hauskaan ja nopeaan päätöksentekoon, sillä kaikki tuntuu miltei peliltä.

Brändit ovat myös alkaneet testailla, miten ne voisivat parhaiten olla mukana mobiiliissa deittailukulttuurissa. Tulokset voivat olla hyvinkin mielenkiintoisia, etenkin jos tavoitteena on sitouttaa ja aktivoida faneja. Sisältömarkkinoija Blake Jamieson loi Tinderiin onnistuneesti profiilin, joka vastasi sovelluksen fiilistä ja ulkonäköä. Jotkin yritykset ovat keksineet lisätä profiilin Tinderiin ja tykänneet kaikista kohderyhmäänsä kuuluvista käyttäjistä, jotka ovat lähietäisyydellä. Kuvatekstissä on voinut olla vaikkapa tervetulotoivotus käymään paikan päällä. Instagram-käyttäjänimen lisääminen profiiliin on myös yleistä, mikä saattaa kasvattaa seuraajien määrää. Blogaajat taas saattavat usein linkata postauksia uusien lukijoiden toivossa tai muuta vastaavaa. Samanlaisia tapauksia ilmestyy kaikkialla. Siitä, kuinka tehokasta asiakkaiden kalastelu Tinderissä on, ei ole laajempaa dataa.

Tinder on luonnollisesti kerännyt mielipiteitä puolesta ja vastaan, mutta pidämme siitä tai emme, näyttäisi siltä, että sen potentiaali on kiistaton. Sisältömarkkinointi, joka noudattaa Tinderin ulkoasua ja ”leikkimielisyyttä” voisi hyvinkin lisätä brändin tavoitettavuutta.

 

Lähteet:

http://www.marketwatch.com/story/tinder-valuation-to-explode-to-1-billion-2014-09-04
http://nyt.fi/a1305825047414
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tinder&hl=fi
http://www.dailydot.com/technology/tinder-effect-on-online-dating-apps/
http://www.adweek.com/news/technology/another-social-media-marketer-goes-wild-tinder-157137
http://www.adweek.com/news/technology/how-one-guy-wooed-2000-women-tinder-156989

Wilma Inkinen

Lisää aiheesta