Dagmar

Tämän päivän trendit peilaavat yhä nopeampia muutoksia kuluttajakäyttäytymisessä. Mainostajan haasteena on pysyä trendien perässä, mieluummin pari askelta edellä. Liian myöhäinen liikkeellelähtö voi koitua kohtalokkaaksi; kuka nyt haluaisi leimautua vanhanaikaiseksi.

Uusimpien ilmiöiden haisteluun on kehitetty monia keinoja. Vakiobongareiden lisäksi mainostoimistot hyödyntävät maailmanlaajuisia verkostojaan. Kekseliäisyys on valttia, jos aikoo päästä kunnolla käsiksi kuluttajien käyttäytymiseen, todellisiin kiinnostuksen kohteisiin ja arkeen liittyviin asioihin. Esimerkiksi Levi’s on perehtynyt kohderyhmänsä elämään järjestämällä lapsille pyjamabileitä ja juttelemalla heidän kanssaan niiden yhteydessä. Aikuisten maailmaan on sukellettu muun muassa pukemalla markkinatutkimuksia illalliskutsujen muotoon.

Demografiset tekijät ovat toissijaisia

Fyysisen iän merkityksettömyys jatkaa vahvana trendinä. Hyvin säilynyttä, nuorekkaasti pukeutunutta viisikymppistä tuskin erottaa kuin viimeistä päivää elävästä kolmikymppisestä. Isovanhempien iässä saatetaan aloittaa kokonaan toinen työura. Demografisten tekijöiden merkityksen vähentyessä kohderyhmämäärityksiin haetaan uusia keinoja.

Kännykkä kiinni ja korpeen

Ympärillä olevaa tilaa on jo pitkään pidetty ylellisyyden symbolina. Sen arvostus kasvaa edelleen. Kuluttajat haluavat irrottautua ihmishälinästä ja liiallisesta yhteydenpidosta. Erilaiset piilopaikat – kuten yksityiset jäsenklubit, kansallispuistot ja matkakohteet syrjäisillä seuduilla – ovat lisääntyneet. Yhtenä kännykän parhaimmista ominaisuuksista pidetään mahdollisuutta sulkea se.

Perinteet ja asiantuntijuus kunniaan

Perinteiset arvot ovat nousemassa kaiken kertakäyttökulutuksen keskelle. Tosi-tv on läväyttänyt eteemme karun tosiasian: sivistynyt käytöksemme on rappeutunut. Nyt peräänkuulutetaan hyviä tapoja ja toisten kunnioitusta – poroporvarillista kulttuuria kaivataan takaisin.

Myös asiantuntijoita kaivataan. Ihmiset ovat kyllästyneet tekemään kaiken itse – ainaiseen lataamiseen, ohjelmoimiseen ja asioiden räätälöimiseen. Avuksi halutaan ammattilainen, joka ratkaisee kaikki ongelmat kosmetiikan valinnasta urakehitykseen.

Yksilöllisyydestä yhteisöllisyyteen

Korostuneen individualismin jälkeen yhteisöllisyys nousee taas arvoonsa. Yhteisöt eivät rakennu enää maantieteellisesti (naapuristot, yliopistot), vaan aiheittain (chatroomit, yksityisklubit) tai tarkoitusperän mukaan (hyväntekeväisyysorganisaatiot). Pelkkä jäsenenä oleminen ei enää riitä, vaan jokaisen on kannettava kortensa kekoon – yhteisen edun nimissä.

Elämää salamavalojen räiskeessä

Ennen tallensimme muistoja itsellemme, nyt jaamme niitä reaaliajassa toisten kanssa esimerkiksi videoclipseinä. Tämä tekee viestinnästä ”todellisemman” kuin koskaan: kukaan ei sensuroi taltioitua otosta. Tosi-tv:n tuoma tirkistelemisen suosio vain jatkuu. Big Brother totutti meidät siihen ­- ja nyt haluamme sitä lisää. On kuitenkin muistettava, että todellisuus voi olla valhetta, mutta kuuluisuutta ei voi feikata.

Kriittisyys ja pornografia

Kuluttajien kriittisyys lisääntyy. He kirjoittavat blogeihin suosimistaan tuotteista tai yrityksistä, jotka haluaisivat tuhota. Markkinoinnin näkökulmasta he onneksi malttavat vielä vastaanottaa mainontaa, jos se on nokkelaa, viihdyttävää ja heille tarpeellista.

Kriittisen tarkastelun alle joutuu myös pornografia, joka yleistyy entisestään. Emme ole edes lähellä kysynnän tai tarjonnan rajaa. Tämä yllyttää monia voimakkaampaan moraaliseen torjuntaan. Mainonnan rooliksi jää olla selkeästi joko pornon puolesta tai sitä vastaan.

Hengelliset itätuulet – Kiina ja Intia

Moderni kiinalainen ja intialainen kulttuuri ovat in. Taustalla vaikuttaa buddhalaisuus, joka mielletään hengellisimmäksi uskonnoksi ohi kristinuskon, islamin tai juutalaisuuden. Mainosala ei ole modernia aasialaisuutta vielä löytänyt, vaan lankeaa helposti vanhoihin stereotypioihin. Aasialainen ajattomuus vain odottaa löytämistään.

Lähde:
Bannister, Larissa (2005). Trendspotting goes mainstream. Campaign 21 October 2005.