12.3.2005 | Uutisarkisto

Tunnistatko kuka hän on?

Hänellä on keskivertoa parempi koulutus ja paksumpi lompakko. Hän on kiinnostunut matkailusta, kulttuurista, sijoittamisesta ja puutarhanhoidosta. Hän seuraa tv:stä uutis- ja asiaohjelmia, mutta myös urheilua. Hänellä on kotona laajakaistaliittymä, jonka kautta hän sujahtaa nettiin varaamaan lentolippuja, hotellihuoneita, pääsylippuja. Hän etsii netistä asiaa; irkkaamisesta, pelaamisesta sun muusta viihdekäytöstä hän viis veisaa.

Internet ei ole enää vain nuorten ikäluokkien yksinoikeus. Yli 55-vuotiaista jo reilu kolmannes on tutustunut sen saloihin. Aktiivikäyttäjiä eli vähintään viisi kertaa viikossa verkossa liikkuvia on heistä 261 000. Media-analysoija Channe Järn selvitti, keitä aktiiviset seniorinettaajat ovat ja miten he eroavat muusta nettikansasta. Ja mitä he verkosta hakevat.

Koulutetut miehet edelläkävijöinä

Netin tämän hetken aktiivisimmat seniorikäyttäjät painottuvat miehiin: kolme neljäsosaa on miehiä, kun kaikista nettiaktivisteista miehiä on vain puolet. Tilanne on sama kuin internetin alkuaikoina, jolloin uutuudesta innostuivat ensimmäiseksi teknisemmin ajattelevan sukupuolen edustajat.

Vaikka suurin osa seniorinettaajista majailee Etelä-Suomen ja Länsi-Suomen lääneissä, voi heitä tavata myös Rovaniemen takana. Kaikista nettikäyttäjistä vain kolmisen prosenttia asuu Lapin läänissä, aktiivisista seniorikäyttäjistä kahdeksan prosenttia. Sama ilmiö toistuu kuntamuodon kohdalla: kaupunkien lisäksi maaseudun haja-asutusalueet korostuvat.

Seniorinettaajat ovat keskivertonettaajia huomattavasti koulutetumpia: lähes 40 prosentilla on akateeminen tutkinto. Keskivertonettaajien koulutustasoa pudottavat luonnollisesti koululaiset ja opiskelijat, joiden opintie on vielä kesken. Hyvän koulutuksen kylkiäisenä on suuremmat tulot. Eläkeläisten lisäksi suhteessa kaikkiin käyttäjiin seniorinettaajien ammattiryhmissä korostuvat yrittäjä tai yksityinen ammatinharjoittaja.

Elokuvat ja videot eivät jaksa innostaa

Suosituimmat harrastukset ja kiinnostuksen kohteet ovat lukeminen ja kirjallisuus, matkailu ja urheilun seuraaminen. Sen sijaan keskivertonettaajia kiinnostavat television/videoiden/DVDn katselu sekä elokuvat eivät sytytä yhtä vahvasti. Alle viidennes seniorinettaajista sanoo olevansa kiinnostunut tai harrastaa elokuvia, kun niiden pariin mieliin kaikista nettikäyttäjistä yli puolet. Suhteessa kaikkiin käyttäjiin seniorinettaajat harrastavat enemmän puutarhaa, sijoittamista sekä teatteria/oopperaa/kuvataidetta.

Ykköskanavana TV1

Lehdistä seniorinettaajat lukevat eniten Pirkkaa, Helsingin Sanomia, Yhteishyvää ja HS Kuukausiliitettä. Suhteessa kaikkiin käyttäjiin he lukevat enemmän Suomen Kuvalehteä, Helsingin Sanomia, ET-lehteä, Tekniikan Maailmaa, Yhteishyvää, IS viikonvaihdetta ja Kauppalehti Optiota.

Televisio-ohjelmien katselussa korostuvat uutislähetykset, ajankohtaisohjelmat, asia- ja kulttuuriohjelmat ja urheiluohjelmat. Ei elokuvat, uutislähetykset ja ulkomaiset sarjat, jotka ovat suosittuja valtanettaajien keskuudessa. Yllättävää kyllä, jopa 39 prosenttia senioreista sanoo katsovansa SubTVtä vähintään kerran viikossa. Eniten katsotaan kuitenkin TV1-kanavaa, jaetulla kakkossijalla ovat TV2 ja MTV3.

Verkosta etsitään tietoa

Peräti 95 prosentilla seniorikäyttäjistä on mahdollisuus internetin käyttöön kotona, vajaa puolet liikkuu verkossa työpaikalla ja vajaa kolmannes kirjastossa. Suosituimmat käyttömuodot ovat sähköposti, pankkipalvelut ja tiedon etsintä, oli se sitten julkisiin palveluihin tai vaikka harrastuksiin liittyvää. Satunnainen surffailu, irkkaaminen, keskusteluryhmiin osallistuminen, pelaaminen sun muu viihdekäyttö on kaikkiin käyttäjiin verrattuna huomattavasti vähäisempää.

 

Arvopapereita internetistä

Suurin osa seniorinettaajista on ostanut tuotteita tai palveluita internetistä. Verrattuna kaikkiin käyttäjiin seniorit ostavat enemmän lentolippuja, hotellihuoneita tai muita majoitusvarauksia ja arvopapereita. Neljännes on ostanut verkosta pääsylippuja. Valtanettaajista poiketen seniorit ostavat verkosta vähiten musiikkia, vaatteita ja filmejä.

Suurimmalla osalla seniorinettaajista on laajakaistaliittymä kotikäytössä, mutta suhteessa kaikkiin käyttäjiin korostuvat modeemi ja ISDN-liittymät. Kotiliittymä on tilattu useimmiten Soneralta, kakkossijaa pitää Elisa. Suhteessa kaikkiin käyttäjiin korostuvat Sonera ja Tiscali (SurfEU).

Suhtautuminen internetmainontaan noudattaa hyvin kaikkien käyttäjien jakaumaa, neutraalisti suhtautuvia on hieman enemmän.

Lähteet:
Website Index syksy 2004, perusjoukkona aktiivinetinkäyttäjät
TGI Syksy 2003/Kevät 2004

 

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta