Tutkimusbudjetti reilut 3 % mainosbudjetista (31.5.2001) |
Mainostajien Liiton jäsenyrityksille tehdyn kyselyn mukaan 83 % vastanneista oli panostanut viime vuoden aikana mainonnan seurantatutkimuksiin. Seuraavaksi eniten oli tutkittu asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua sekä työtyytyväisyyttä. Tulevaisuudessa lähes puolet vastanneista aikoo lisätä tutkimukseen käyttämiään markkoja, paljastaa tuore Tutkimusbarometri® 2001.
|
Barometrin saldoluku (+ 37) on lähes sama kuin edellisenä vuonna (+ 40). Saldoluku saadaan, kun tutkimusbudjettiaan kasvattavien mainostajien prosenttiosuudesta vähennetään budjettia pienentävien yritysten osuus. Monialayritykset, suuret yritykset sekä isot mainostajat aikovat eniten lisätä panostusta markkinatutkimuksiin. Käytetyt tutkimustyypit vuonna 2000 Asiakastyytyväisyys- ja palvelun laatu -tutkimusten lisäksi mainostajat aikovat jatkossa lisätä panostusta ulkoisen yrityskuvan tutkimiseen sekä mainonnan seurantatutkimuksiin. Tutkimusbarometri® 2001 perustuu Mainostajien Liiton maalis-huhtikuussa 2001 tekemään kyselyyn, johon vastasi 117 jäsenyritystä. Näiden yritysten keskimääräinen mainosbudjetti oli noin 13 miljoonaa markkaa ja tutkimusbudjetti noin 415.000 markkaa. |