Tv-mainonnalla hyvät eväät kasvuun (31.5.2001) |
Tv-mainonnan kasvun hidastumiseen oli lukuisia syitä. Niitä ja tulevan kasvun eväitä pohti Leena Paananen Alma Median Capital Markets Day -seminaarissa käyttämässään kommenttipuheenvuorossa. Seuraavassa poimintoja puheesta.
|
Tv-mainonnan kasvun hidastumiseen vaikuttaneita tekijöitä: ? Mainonnan painopiste siirtyi kulutustavaroista palveluihin. ? Lama oli johtanut mainosvälinevalintojen keskittämiseen, kasvu taas hajautti markkinointiponnistelut. ? Taktisen mainonnan osuus kasvoi. ? Fuusioista johtuva kilpailun väheneminen vähensi myös mainontaa. ? Kansainvälisissä kampanjoissa Suomi putoaa usein pois budjettijaossa. ? Tv-mainonnan runsaus heikensi mainonnan huomaamista. ? Kaupallisten rakenteiden muutokset. Eväitä tv-mainonnan kasvuun: ? Kun mainontaa on vähän, on mainontaan panostaminen taktisesti yhtä tuottoisaa kuin osakkeiden ostaminen silloin, kun niiden hinta on alimmillaan. Valitettavasti mainonnan hinta ei jousta yhtä herkästi alaspäin kuin pörssikurssit. ? Pienenevät budjetit johtavat taas keskittämiseen. ? Yhä useampi mainostaja ymmärtää mainonnan merkityksen yhtä suureksi kuin odotusarvojen vaikutuksen osakekurssiin. Siksi mainosbudjetti ei ole ensimmäinen leikattava. Yritysten johdossa on muutenkin nyt enemmän markkinointilähtöisyyttä kuin tuotantokeskeisyyttä. ? Tv-mainonnan kontaktihinnat ovat Suomessa Pohjoismaiden edullisimmat. ? Kilpailu lisää ohjelmatarjontaa ja tv:n katsomista. ? "Uudet mainostajat" löytävät television: yhteiskunnallinen mainonta, palvelujen mainonta, rekrytointikampanjat Television kontaktihinnat Pohjoismaissa Hinnat ovat keskimääräisiä kontaktihintojakeskimääräiselle kampanjalle koko väestössä,spottipituus 30 sek CPT euroissaRuotsi 17,40Tanska 13,40Norja 21,55Suomi 10,10 |