11.10.2001 | Uutisarkisto

Tv-ohjelmat räätälöidään yhä tarkemmin haluttujen kohderyhmien mukaan

Tv-ohjelmat räätälöidään yhä tarkemmin haluttujen kohderyhmien mukaan (11.10.2001) Ohjelmat alkavat vapautua kanavasta, prime time menettää merkitystään, ohjelman täytyy olla osa katsojan elämäntapaa. Stillerin ja Isänmaan Toivot -sarjan tuottaneen Moskito Televisionin toimitusjohtaja Roope Lehtinen puhui mm. näistä aiheista 4.10. MTL:n Herätys!-seminaarissa. Lehtisen mukaan ohjelmat alkavat vapautua kanavasta, eli niitä voi seurata television lisäksi myös netin ja […]

Tv-ohjelmat räätälöidään yhä tarkemmin haluttujen kohderyhmien mukaan (11.10.2001)

Ohjelmat alkavat vapautua kanavasta, prime time menettää merkitystään, ohjelman täytyy olla osa katsojan elämäntapaa. Stillerin ja Isänmaan Toivot -sarjan tuottaneen Moskito Televisionin toimitusjohtaja Roope Lehtinen puhui mm. näistä aiheista 4.10. MTL:n Herätys!-seminaarissa.

Lehtisen mukaan ohjelmat alkavat vapautua kanavasta, eli niitä voi seurata television lisäksi myös netin ja kännykän kautta – ja pian vieläkin useammalla tavalla. Ohjelmat eivät ole enää vain ohjelmia, vaan ne muuttuvat kokemuksiksi, joita voi kuluttaa monella tavalla.

Massaohjelmien aika on ohi. Enää ei pyritä maksimoimaan peittoa kaikesta kansasta, vaan peittoa kohderyhmästä.

Tämän päivän katsoja haluaa kokea, että ohjelma on tehty juuri hänelle ja hänenlaisilleen. Hän myös haluaa jakaa yhteisen kokemuksen muiden samanhenkisten kanssa.

Jo ohjelman tekovaiheessa täytyy tietää, ketä halutaan katsojiksi. Ihmisten tulee löytää ohjelmasta sellaisia arvoja, tunteita, huumoria ja asenteita, jotka he kokevat läheisiksi. Ohjelman tulee olla osa katsojan elämäntapaa. Yleensä on niin, että jos kukaan ei ole inhonnut ohjelmaa, ei siitä kukaan ole hirveästi pitänytkään.

Monikanavaisuuden myötä prime timen merkitys saattaa tulevaisuudessa laskea. Jo nyt on nähtävissä, että prime time vaihtelee kohderyhmän mukaan. Samoin kanavan mukaan: Nelosella prime time on eri aikaan kuin MTV3:lla.

Koska ohjelman täytyy olla osa katsojan elämäntapaa ja prime time vaihtelee, on entistäkin tärkeämpää, että ohjelma on kohderyhmän saatavissa oikeaan aikaan ja oikeassa ympäristössä: oikealla kanavalla, oikeana päivänä, oikeaan aikaan.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta