Tiesitkö, että
- 92 % kaikesta maailman datasta on luotu viimeisen kahden vuoden aikana.
- Joka sekunti Google tallentaa 2 000 000 tehtyä hakua.
- Joka minuutti YouTubeen ladataan 72 tuntia videota.
- Joka kuukausi Facebook tallentaa 120 000 000 000 tietuetta käyttäjistään.
Aika hurjaa, eikö vain? Ja lisää esimerkkejä löytyy pilvin pimein. Digitaalisen asiakaskokemuksen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että meillä on valtavasti dataa sen kehittämiseen uusilla tavoilla.
Panosta yksilöllisiin asiakaskohtaamisiin
Sivustot palvelevat keskimääräistä asiakasta, vaikka tosiasiassa keskimääräistä asiakasta ei ole. Siksi keskiarvoajattelu kannattaa unohtaa. Kannattaa pohtia, miten verkkopalvelu rakennettaisiin, jos se tehtäisiin vain yhtä asiakasta varten.
Verkkopalvelun personointi on mahdollista myös pienemmille toimijoille. Työkalut ovat helppokäyttöisiä ja niin kustannustehokkaita, että kaikkien kannattaa hyödyntää niitä. Sivuston sisältöä voidaan mukauttaa dynaamisesti huomioiden jokaisen kävijän ominaisuudet.
Dynaaminen personointi voidaan tehdä esimerkiksi verkkokaupan bannereiden avulla. Kun asiakas on osoittanut kiinnostuksensa vaikkapa sähköisiä kirjoja kohtaan, hänelle tarjotaan niiden lukemiseen liittyviä laitteita.
Palvelukokemus alkaa jo ennen verkkopalveluun päätymistä
Mittaatko klikkauksia vai seuraatko palveluputkea kokonaisuutena? Esimerkiksi attribuutiomallinnuksen avulla voidaan rakentaa parempia asioimispolkuja ja saada markkinointi-investoinnit tuottamaan parempaa tulosta.
Attribuutiomallinnuksessa kerätään kävijäkohtaista dataa kohtaamispisteistä (interaction) brändin digimarkkinoinnin ja -kanavien (omat, ostetut, ansaitut) kanssa kävijän matkalla kohti konversiota.
Tavoitteena on selvittää eri kanavien vaikutus konversiomääriin. Vaikutus voidaan laskea erilaisilla malleilla.
Tuloksia vertailemalla saamme tietää
- kunkin kanavan/median roolin ostopolulla
- mitkä kanavat/mediat toimivat hyvin yhdessä ja tukevat toisiaan
- mitkä kanavat/mediat eivät toimi ja ovat tarpeettomia
- ostopolun keston ja eri kanavien vaikutuksen ostopolun kestoon
Analyysin avulla voimme muodostaa kokonaiskuvan digitaalisesta markkinoinnista, ottaa kantaa digibudjetin jakamiseen eri kanavien välillä ja tehostaa digimarkkinointia esimerkiksi paremmin ajoitetulla retargetoinnilla ja paremmilla mediavalinnoilla.
Haluatko kuulla lisää digitaalisen asiakaskokemuksen tehostamisesta? Ota yhteyttä: jenny.bjorklund@dagmar.fi
Lue myös seuraavat bloggauksemme:
”Asiakasymmärrys apuna asiakkuuksien johtamisessa.” Sakari Forslund, Strategic Planner
”Ristiinmyynnin analyysi.” Jussi Forma, Senior Data Scientist