10.1.2013 | Uutisarkisto

Ulkomainonnassa panostetaan digitaalisiin ratkaisuihin

Digitaalisten mahdollisuuksien hyödyntäminen puhututtaa myös tänä vuonna niin markkinoijia kuin ulkomainostoimijoita. Liikkuvaa kuvaa hyödyntäville ja vuorovaikutukseen aktivoiville näytöille pyritään löytämään yhä uusia kohteita ja käyttötapoja. Siellä missä ihmisetkin liikkuvat – kaduilla ja kauppakeskuksissa.

Ulkomainonnan hinnastohintojen korotukset ovat tänä vuonna parin kolmen prosentin luokkaa, mutta asiakaskohtaisesti muutokset voivat vaihdella suurestikin riippuen käytetyistä välineistä ja kausista.

JCDecaux eriyttää jatkossa hinnoista mediatilan kiinnitys- ja huoltokustannukset. Kuukausikohtaisesta hinnoittelusta palataan yksihintajärjestelmään vuositasolla. JCD vahvistaa helmikuusta alkaen näkyvyyttä 32 kauppakeskuksessa digitaalisilla näytöillä.

Clear Channelin panostukset vuonna 2013 ovat vahvasti digitaalisten verkostojen vahvistamisessa. Tuotetarjooma laajenee (Adshel-tauluja Jyväskylään, DownTown Digitaleja Turkuun), ja digitaalisten pintojen lisäksi on tarjolla enemmän myös perinteisen ulkomainonnan ja digitaalisen ulkomainonnan yhdistelmiä.

Clear Channel menetti kauppakeskuksissa Adshel-taulut, mutta myy edelleen digitaalisia näyttöjä 19 kauppakeskukseen. Hiihtokeskusten mainostiloja myy jatkossa Mediateko sekä Fresh Outdoor. Maakuntien lentoasemien myynti on tällä hetkellä kilpailutuksessa.

Kahdesta isosta toimijasta huolimatta Suomen pienet ulkomainosmarkkinat ovat mainostajien kannalta pirstaloituneet. Helposti ostettava, mutta rajallinen valtakunnallinen tarjonta on pitkälti JCDecaux´n varassa. Samaan aikaan muu ulkomainostarjonta on hajaantunut useammalle hyvinkin paikallisesti toimivalle yrittäjälle (esim. Taksimainos pääkaupunkiseudulla, New Sales Pohjois-Suomessa

Tuija Varis

Tuija Varis

Lisää aiheesta