17.10.2002 | Uutisarkisto

”Ulkomainonta toimii vain lanseerauskampanjassa”

Mediasuunnittelija saa toisinaan kuulla väitteen, että ulkomainontaan ei kannata panostaa, jos kyseessä ei ole tuotteen lanseeraus. Pitäneekö paikkansa? Tarua vai totta -sarjamme tämän kuukauden kysymyksen tarkasteluun saimme todistusaineistoa JCDecaux’n Impact-tietopankista.

Ulkomainonnan myyntiyhtiö JCDecaux’lla tutkitaan Outdoor Impact -jälkimittauksella kaikki normaalihintaiset kampanjat. Tutkittuja kampanjoita on jo yli 1 200.

Jokainen kampanja on määritelty myös sen luonteen mukaan: onko kyseessä teaser, tarjous, tiedotus, muistutus vai mielikuva-, yrityskuva- tai tuotemainonta tai lanseeraus.

Eri luonteisten kampanjoiden tunnistamisen keskiarvot eivät juurikaan poikkea kaikkien kampanjoiden keskiarvosta, joka on 51%. Suurimmat poikkeamat ylöspäin löytyvät yllättäen tarjous- ja teasermainonnasta.

Viime vuoden parhaiten muistetut toteutukset olivat Karhu-oluen muistutuskampanja (tunnistaminen kohderyhmässä 87-96% julisteversiosta riippuen) ja Punaisen Ristin Nälkäpäivä-muistutuskampanja (tunnistaminen huimat 95%). Itse Nälkäpäivän keräys kilisytti katastrofirahaston kassaan 2,7 miljoonaa euroa sekä viime että tänä vuonna.

Impact-pankin tutkimustulokset vahvistavat, että luovan ratkaisun merkitys on viestin perillemenossa ylittämätön. Kiteytetty ja selkeä toteutus maustettuna silmiinpistävillä ja oivalluttavilla aineksilla toimii. Idea on tärkein!

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta