Ulkomainoskenttä keskittyy ja kansainvälistyy (30.11.2000) |
More Group Suomi Oy on ostanut HKL:n ratikoihin, metroon ja pääkaupunkiseudun pylvästauluihin mainostilaa myyneen Posternet Oy:n. Suomen ulkomainontaa hallitsee kolme, kansainvälisiin ketjuihin kuuluvaa yritystä: Maximedia, TDI Liikkuvat Mediat ja More Group
|
More Group Suomi Oy on osa yhdysvaltalaista Clear Channel Communications -yhtiötä, jolla on 45 maassa yhteensä yli 750.000 mainospintaa, yi 1360 radioasemaa ja 19 televisioasemaa. Konserniin kuuluu myös tapahtumista ja konserteista tuttu, suomalainen Welldone Oy. Mr. Ulkomainonnan, Reijo Ikäheimosen vuonna 1992 perustaman Posternet Oy:n osto on jatkoa More Groupin aktiiviselle laajentumispolitiikalle. Aiemmin yritys siirtyi maantievarsitauluihin erikoistuneiden Mainoskeulan ja Adexin omistajaksi. Äskettäin More Group otti haltuunsa myös rautatieaseman ja Makkaratalon mainospaikat. Ulkomainoskentän markkinajohtaja, ranskalaiseen JC Decauxin ketjuun kuuluva Maximedia on puolestaan tuonut markkinoille monia uutuuksia. Kadulla liikkuvat ovat voineet hämmästellä rullaten vaihtuvia mainosjulisteita sekä esimerkiksi Sokoksen mainostauluja, jotka soittavat tuttua jouluteemaa. Yhdysvaltalainen TDI osti viime vuonna bussimainontaan erikoistuneen Liikkuvat Mediat -yhtiön. TDI on muiden lailla tuonut uusia tuotteita Suomen katukuvaan. Esimerkiksi mainospaikat viime kesäisissä kaupunkipyörissä sekä bussien kylkiin myytävät paraatipaikat ja sisätilojen tankotaulut. Ulkomainosyhtiöiden arvioitu liikevaihto vuonna 2000: Maximedia n.150 mmk TDI Liikkuvat mediat 25 mmk More Group Suomi Oy 57-59 mmk (kun Posternet on yhdistetty Moreen) Lähde: Yrityisten omat ilmoitukset |