Kirjoittaja

Dagmar

Markkinointipäällikkö Pia Lahtinen kertoi esityksessään, kuinka huolelliseen työhön Hartwallilla ryhdyttiin, kun pohdittiin vaihtoehtoja yhtiön siiderimyynnin kehittämiseksi. Kesän -99 kuluttajatutkimus osoitti, että vaikka siidereitten mielikuva on erinomainen, ei yksikään markkinoilla olleista merkeistä täysin vastannut siihen. Kuluttajatestin jälkeen päätettiin luopua Woodpecker-edustuksesta ja tehdä oma tuote.

Tavoitteena oli luoda siideri, joka vastaa toiveita: raikas, hedelmäinen, nuorekas, hyvänmakuinen, helposti juotava. Liikkeelle lähdettiin kolmella päämaulla: päärynällä sekä kuivalla ja makealla omenalla. Fyysinen tuote, brandi, sen nimi sekä mainonta testattiin kohderyhmällä.

Mainostoimisto SEK & Grey suunnitteli kunnon lanseerauksen mielikuvan luomiseksi (muistanette irti arjesta katossa kelluvat ihmiset). Kuluttajaviestinnässä oli päämediana televisio. Alkuvuonna 2000 Upcider dominoi tv:ssä – varsin kohtuullisella panostuksella saatiin voimakas näkyvyys talven korkeiden katsojalukujen ja kilpailijoiden puuttumisen takia. Myös printillä ja ulkomainonnalla oli merkittävä osuus. Nyt-liite, Cosmopolitan, Me Naiset, Trendi, City-lehti, 7 päivää, iltapäivälehdet sekä Kärkimedialehdet tavoittivat lähes jokaisen kohderyhmään kuuluvan, Abribus toi Upciderin katukuvaan, elokuvamainonta jatkoi tv-näkyvyyttä ja mainospostikortit innostivat kertomaan uutuudesta kaverillekin. Mediatoimistona oli Dagmar.

Mitä saatiin aikaan? Siiderien kokonaiskulutus kasvoi 9,2 % Upciderin lanseerauksen myötä v. 2000. Tuotetta testasi 39 % siideriä ostaneista talouksista ja jo kesäkuun 2000 lopulla peräti 80 % Upciderin ostajista muodostui uusintaostajista. Upciderin myötä puolen litran pullosta on tullut siiderimarkkinoiden suosituin pullokoko.

Hartwall Upciderin vuoden 2000 Nielsen markkinaosuus oli huikeat 28,4 %. Kun mukaan lasketaan myös ravintolamyynti (ETL:n mittaustulokset lähteenä), saadaan markkinaosuudeksi peräti 32,7 %. Vuoden 2001 tammi-maaliskuussa on markkinaosuus kivunnut jo 34,6 %:iin.

Huolellisesta työstä syntyi Vuoden lanseeraus, mainetta, kunniaa ja hyvä taloudellinen tulos.

Onneksi olkoon Upcider, markkinointipäällikkö Pia Lahtinen ja tuotepäällikkö Leena Koskinen !