16.1.2003 | Uutisarkisto

Urheiluohjelmat vetävät tv-katsojia kanavalta toiselle

Suomessa parhaat urheiluohjelmat vetävät tv:n ääreen jopa 76 % kaikista sen hetkisistä tv:n katsojista. Luku edustaa maailman huippua; näin urheiluhullulle kansalle eivät pärjää edes Italian ferrarifanit, puhumattakaan Englannin jalkapallointoilijoista. Ja kun urheiluohjelmien suurkuluttajat katsovat paljon muitakin tv-ohjelmia, ymmärtää miten merkittävää ryhmää räikköset, grönholmit ja leijonat liikuttelevat kanavilta toisille.

Mitä teki lähes miljoona suomalaista heinäkuisena sunnuntai-iltapäivänä, kun ulkona oli 25 asteen helle? Katsoi silmä kovana, kuinka hintelä nuorukainen ajeli autolla ympyrää.

Ja kun Suomi pelasi jääkiekon MM-kisoissa, kadut tyhjenivät. Kansa istui tv:n ääressä, kotona tai lähikuppilassa.

Urheiluohjelmat kuuluivat jälleen viime vuonna kymmenen katsotuimman tv-ohjelman joukkoon. Urheilun voima on niin vahva, että se saa ihmisen asettumaan television ääreen jopa kukonlaulun aikaan. Lähes 600 000 suomalaista nakotti ruudun äärellä aamuyöstä seuraamassa Talviolympialaisia.

Jääkiekon MM-kisat ja Talviolympialaiset olivat viime vuoden katsotuimmat urheiluohjelmat niin miesten kuin naisten keskuudessa. Miehet seurasivat enemmistönä jalkapalloa, formulaa ja jääkiekkoa. Sen sijaan tanssiurheilu, taitoluistelu ja hevosurheilu viehättivät enemmän naisia.

Pääkanavat ovat profiloituneet urheilun suhteen eri tavoin. YLE1 tunnetaan urheilu-uutisista, YLE2 monipuolisista urheiluohjelmista, MTV3 jääkiekosta, formulasta ja alppihiihdosta ja Nelonen tenniksestä, golfista ja yleisurheilusta.

Urheiluohjelmien suurkuluttajat seuraavat televisiosta paljon muitakin ohjelmia. Vaikka Suomi ei olekaan tv:n katselussa aivan maailman kärkimaita, on päivittäinen tv:n katseluaikamme lisääntynyt kymmenessä vuodessa tunnin. Viime vuonna kaikki yli 10-vuotiaat suomalaiset viettivät tv:n ääressä keskimäärin 2 tuntia 51 minuuttia.

Nopeinta lisäys on ollut 15-24-vuotiaiden keskuudessa: viidessä vuodessa katseluaika on kasvanut puolella tunnilla. Kaupalliset kanavat ovat lisänneet tarjontaa juuri tälle ryhmälle. Samalla niiden katsojaosuus ryhmässä on kasvanut.

Tv:n äärellä vietetään yhä enemmän aikaa. Ja myös yhä useampi ihminen viihtyy sen seurassa. Vuonna 1992 tv tavoitti 69 % yli 10-vuotiaista suomalaisista, nyt päivittäinen tavoittavuus on jo 78 %. Televisio on siis houkutellut puoleensa 400 000 uutta katsojaa.

Lähteet:
Televisiovuosi 2002, Tv-mittaritutkimus/Finnpanel
MTV Oy:n tutkimuspäällikkö Kirsi Salorannan esitys Televisiovuosi 2002 -tilaisuudessa 15.1.2003

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta