18–65-vuotiailla suomalaisilla on keskimäärin jopa seitsemän kanta-asiakaskorttia lompakossaan, aktiivisimmilla 35–44-vuotiailla naisilla kortteja saattaa olla jopa 10. Yllättäen myös nuorten kiinnostus kanta-asiakkuuksia kohtaan vaikuttaa olevan nousussa niin TNS Gallupin tutkimuksen kuin Dagmarin digitaalisen median tutkimuksen tulosten mukaan.
Monessa ohjelmassa pisteitä tai bonusta kerätään pidempään, jopa vuoden, ennen kuin asiakas saa esimerkiksi etusetelin. Suomessa on kuitenkin jo 2,5 miljoonaa yhden tai kahden hengen kotitaloutta, joiden keräämät bonukset saattavat jäädä pieneksi tai etua ei saada ostojen vähäisyyden vuoksi lainkaan.
Asiakasohjelmat Suomessa ovat vuosia olleet joko yrityksen omia ohjelmia tai kumppaniverkoston, kuten suurien kaupan ketjujen ohjelmien tarjoamia etuja. Verkkokauppoja asiakasohjelmissa on ollut varsin vähän, vaikka verkko-ostaminen kasvaa koko ajan. Viime vuonna suomalaiset ostivat verkosta jo 10,5 miljardilla eurolla eli lähes 10 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.
Suomen ensimmäinen koalitio-ohjelma
PINS-etuohjelman kaltaista, usean eri yrityksen yhteistä koalitio-ohjelmaa ei Suomessa ole aiemmin nähty. Maailmalla koalitio-ohjelmia jo on, esimerkiksi Nectar Englannissa, Aeroplan Kanadassa ja Club Premier Brasiliassa.
PINS-etuohjelmassa kiinnostavaa on se, että ohjelman valuuttaa eli pinssejä voi kerätä yli 30 000 ostopaikasta Suomessa, ulkomailla ja netissä. Verkkokauppoja on mukana jopa 400. Monen tunnetun suomalaisbrändin, kuten Siwan, verkkokauppa.comin, Rantasipin, Cumuluksen, Timanttisten, Matkahuollon verkkokaupan ja Synsamin lisäksi pinssejä saa suomalaisten suosimista verkkokaupoista, kuten Zalando, hotels.com, ebookers.com, cdon.com, kun oston aloittaa kirjautuneena pins.fi-sivustolla. Paikallisuutta lisää se, että ohjelma on avoin myös pk-yrittäjille, jotka saavat tätä kautta tehokkaan markkinointikanavan laajalle kuluttajakunnalle.
Pinssit ovat voimassa kolme vuotta. Niitä voi käyttää heti maksamiseen Siwassa tai Valintatalossa tai niitä voi kerätä pidempään lunastaakseen palkintoja PINS-palkintokaupasta, esimerkiksi lentoja, kylpylälomia, salsatunteja tai leluja. PINS MasterCardilla pinssejä saa kaikista maksukortilla tehdyistä ostoksista.
Oman asiakasohjelman pyörittäminen on yritykselle merkittävä kustannus, kun taas PINS mahdollistaa kulujen jakamisen usean partnerin kesken. Yritykset saavuttavat kustannustehokkaasti laajan suomalaisen kuluttajakunnan edistyksellisellä triggeröidyllä markkinoinnilla PINSin omissa sähköisissä kanavissa.
Lähteet:
Kanta-asiakastutkimus 04/2013 TNS Gallup
Digitaalisen median kk-tutkimus syksy 2013 Dagmar
Verkkokauppatutkimus 03/2014 TNS Gallup
ASML
Tilastokeskus 2013