16.4.2005 | Uutisarkisto

Uusia lehtiä mukana levikintarkastuksessa

Juuri valmistuneen vuoden 2004 levikintarkastuksen mukaan aikakauslehdistä 53 prosentilla ja sanomalehdistä 40 prosentilla ovat levikit kasvaneet edelliseen vuoteen verrattuna. Sanoma Magazinen Auto Bild Suomi sekä Meidän Perhe, Yhtyneitten Kuvalehtien sisustuslehti Deko ja Ilta-Sanomien TV-lehti olivat nyt ensimmäistä kertaa tarkastuksessa mukana.

Sanomalehtien kokonaislevikki kääntyi aavistuksen plussan puolelle (+ 0,2 %). Sen sijaan perhe- ja yleisaikakauslehtien kokonaislevikki laski 0,9 prosenttia ja asiakaslehtien 7,1 prosenttia. Aikakauslehtiryhmistä suurimpaan kasvuun ylsivät sarjakuvalehdet, potilasjärjestölehdet sekä harrastelehdet. Myös ammattilehtien, naisten yleislehtien ja naisten erikoislehtien kokonaislevikit kasvoivat.

Sanomalehtien suuruusjärjestys on pysynyt ennallaan. Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat ja Aamulehti muodostavat kärkikolmikon. Lukumääräisesti eniten levikkiään kasvattivat Iltalehti, Taloussanomat ja Ilta-Sanomat. Ilta-Sanomat TV-lehden levikki mitattiin nyt ensimmäisen kerran: tuloksena 57 176 kpl. Lehteä myydään erillisenä emolehdestä.

Katso ja OHO! vahvassa kasvussa

Suomen suurimmat aikakauslehdet ovat Pirkka, Matkaviesti ja Yhteishyvä. Tilattavien aikakauslehtien kolmen kärki on edelleen Aku Ankka, ET-lehti ja 7 päivää. Kannoilla keikkuvat Apu, Seura ja Valitut Palat. Avun ja Seuran levikit ovat laskeneet, kun taas Katso ja OHO! kasvattavat kumpikin levikkiään yli 10 prosentin reipasta vauhtia. Nyt Katso on rikkonut jo 100 000 levikkirajan.

Naisten yleislehdistä Kotiliesi on menettänyt eniten levikkiään. Nähtäväksi jää muuttuuko tilanne uuden päätoimittajan, Leeni Peltosen, myötä. Myös Kotivinkki on menettänyt hieman levikkiään, sen sijaan Kodin Kuvalehden levikki on kasvanut.

Anna ja Me Naiset rinta rinnan

Taistelupari Anna ja Me Naiset ovat molemmat plussan puolella. Me Naiset -lehden levikki kasvoi enemmän, joten lehdet alkavat olla tasoissa lukijamäärien lisäksi myös levikeissä. Annan viisi vuotta jatkunut levikinmenetys on nyt kääntynyt uudeksi nousuksi.

Ruokalehdet jaksavat kiinnostaa. Glorian Ruoka&Viinin levikki on kasvanut 10,4 prosenttia, Maku-lehden 7,7 prosenttia. Maku-lehti kirii 55 718 kappaleen levikillään jo Glorian emolehden kannoilla.

Avotakan levikki on nyt 91 714 kpl, pudotusta 6 890 kpl. Yhtyneitten Kuvalehtien viime kesänä lanseeraama Deko on puolestaan saanut kolmella julkaistulla numerollaan 47 994 kappaleen levikin.

Vauva ja Kaks Plus samaa kokoluokkaa

Vauvojen ja lasten maailmassa kisa on käymässä tasaiseksi. Kaks Plussan levikki on pudonnut kahdessa vuodessa 10 000 kpl. Nyt sen ja Vauva-lehden levikkien välillä on enää 500 kappaleen ero KaksPlussan hyväksi. Kaksikon väliin kiilasi Sanoma Magazinesin lanseeraama Meidän Perhe, jonka ensi mittaus tuotti levikiksi 34 406 kpl.

Vaikka Demin lukijamäärä ei olekaan enää kasvanut, on sen levikki edelleen nousujohteinen. Myös Koululainen on kasvattanut levikkiään nyt jo neljättä vuotta peräkkäin. Suosikki on pitkän alamäen jälkeen saanut uudistuksesta uutta nousuvauhtia.

Sanoma Magazinen Auto Bild Suomi oli nyt ensimmäistä kertaa mukana; sen levikki on 33 102 kpl. Elokuussa lehti itse ennusti levikikseen 37 000-40 000 kappaletta. Tekniikan Maailman levikissä on muutaman sadan kappaleen verran nousua, Tuulilasilla reilun tuhannen kappaleen edestä pudotusta.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta