10.4.2003 | Uutisarkisto

Uusia välineitä ulkomainontaan

Ulkomainonta jatkaa reippaasti uudistumistaan. Tasaisin väliajoin saadaan katukuvaa piristämään maailmalla testattuja ratkaisuja. Tuoreimpia tulokkaita ovat muun muassa räätälöidyt Abribus-kohderyhmäsarjat, korkealle kohoavat Citylite-taulut sekä teemabussit.

JCDecaux Finland Oy:n tuoreimpia uutuuksia ovat Abribus-mainosvälineisiin räätälöitävät kohderyhmäsarjat sekä viiden metrin korkeuteen kohoavat Citylite-taulut.

Kartta- ja -sarjoitusohjelman avulla Abribus-mainosvälineistä voidaan poimia ne, jotka sijaitsevat mainostajan jakelupisteiden lähistöllä. Näin mainostaja voi kohdistaa viestinsä Abreihin, joissa kuluttajat näkevät ne juuri ennen ostopaikkaan menoa.

Räätälöityä kohderyhmäsarjaa pilotoitiin kampanjalla, johon valittiin apteekkien lähistöllä sijaitsevat Abribusit. Näitä löytyi yhteensä 257 julistepintaa 190 apteekin läheisyydestä 26 kaupungissa. Puolet sarjasta sijaitsi alle 50 metrin päässä apteekista, kaukaisimmat mainospaikat olivat 150 metrin päässä.

Räätälöidyssä sarjassa julisteet näkyvät katukuvassa viikon ajan. Aivan muutaman jakelupisteen kampanjoihin räätälintyötä ei kannata kysellä, sillä sarjaan täytyy kuulua vähintään 150 julistetta. Lisäksi sarjaan täytyy kuulua Abribuseja pääkaupunkiseudun lisäksi myös Turussa ja Tampereella.

Vastaavalle alueelle kohoaa piakkoin uusia Citylite-mainostauluja. Citylite on 3,5 kertaa Abribusin kokoinen, taustavalaistu mainosväline, jossa rullaa vuorotellen kolme julistetta. Taulut nousevat noin viiden metrin korkeuteen vilkasliikenteisillä paikoilla. Sijaintipaikoista viimeistellään parhaillaan sopimuksia, mutta jo nyt tiedetään, että Cityliten voi jatkossa nähdä ainakin Itäväylän vierellä, Sörnäisten Rantatiellä sekä Vihdintiellä. Citylite-taulut tulevat myyntiin heinäkuun alussa.

Viacom Outdoor Oy tuo kaduille teemabussit. Bussit on teipattu kuukausittain vaihtuvan teeman mukaan ja niistä voi ostaa mainostilaa useampi, teemaan sopiva mainostaja. Huhtikuun teemana on muoti, toukokuussa kotipiha, kesäksi menopelit naamioidaan turistibusseiksi.

Bussikampanjaan on mahdollista liittää palvelunumero, josta kuluttajat voivat esimerkiksi tilata näytteitä tai saada lisätietoja. Puhelinpalvelusta vastaa Viacomin välittämä yhteistyökumppani.

Viacomin uutta on myös Kluuvin parkkihallin mainospaikat, joihin yhtiö myy mainostilaa.

Vantaalaiset bussinkäyttäjät voivat olla tyytyväisiä, sillä Clear Channel Suomi Oy on luvannut toimittaa ja pystyttää heille tämän ja ensi vuoden aikana yhteensä 50 uutta pysäkkikatosta. Eikä kaupungille koidu katoksista jatkossakaan kustannuksia, sillä yhtiö huolehtii myös huollosta ja ylläpidosta. Puhtaasta hyväntekeväisyydestä ei kuitenkaan ole kyse, vaan pysäkkimainospaikkojen kasvattamisesta. Katokset sijoitetaan uudiskohteisiin tai niillä korvataan reissaajien rähjäännyttämiä.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta