Verkossa kuvien jakaminen sekä erilaiset kuvienjakopalvelut ovat jo osa jokapäiväistä elämää. Esimerkiksi suosituimpien blogien menestys ja lukijamäärät perustuvat nimenomaan niiden hyvään kuvasisältöön. Facebookissa Timeline-ominaisuus nostaa visuaalisuuden yhä suurempaan rooliin. Myös Google arvostaa sivustolle tulevia linkkejä ja nostaa hyvän linkkiprofiilin omaavia sivustoja hakutuloksissa korkealle.
Kuluttajia puhuttelevat yhä enemmän ei-mainonnallinen lähestymistapa, aktiivisuus ja vuorovaikutteisuus sekä jakamismahdollisuudet.
Pinterest on loistava väylä visuaaliseen vuoropuheluun kuluttajien kanssa. Pinterest on sosiaalinen, visuaalisuuteen perustuva leikekirja, johon voi kerätä talteen kuvia mistä tahansa sivustoista, blogeista tai palveluista. Palvelu sopii erityisesti yrityksille, joille visuaalisuus on tärkeä osa markkinointia ja liiketoimintaa sekä yrityksille, jotka haluavat esimerkiksi uudistaa ilmettään.
Kuvien suosio myös hakukeinona kasvaa, sillä moni käyttää Pinterestiä trendi- ja benchmark-hakuihin. Pinterest on digitaalinen lifestyle-kanava, jossa inspiroituminen on helppoa.
Pinterest aloittaa mainonnan testaamisen tämän vuoden aikana. Testaaminen alkaa Yhdysvalloista, ja yhteistyökumppaneiksi on valittu muun muassa Kraft ja Nestle. Nämä ”sponsoroidut” pinnaukset näkyvät Pinterestin hakutoimintoa käytettäessä. Ne voivat näkyä myös silloin, kun käyttäjä hakee aihetta kategoriapohjaisesti, esimerkiksi ruokareseptejä tai naisten muotia. Mainokset eivät siis näy automaattisesti käyttäjän omassa ”uutisvirrassa” tai tauluissa.
Mainontaa myydään klikkipohjaisesti ja sitä voidaan kohdentaa kategorian tai avainsanojen perusteella sekä demografian mukaan (sukupuoli, kaupunki, päätelaite). Suomessa saamme vielä hetken odotella mainonnan aloittamista.
Vinkkejä Pinterest-menestykseen
1) Mahdollista oman sisältösi jakaminen. Tee kuviesi pinnaus helpoksi, lisää nettisivuillesi ja/tai blogiisi ”pin it” nappula.
2) Luo oma Pinterest-sivu asiaankuuluvilla boardeilla eli tauluilla. Kuratoi sisältöä, optimoi kuvia ja kuvatekstejä.
3) Seuraa analytiikkaa. Mikä tuo sivustolle liikennettä, mikä yrityksesi sisältö herättää kiinnostusta.
4) Seuraa kilpailijoita ja muita alan vaikuttajia.
5) Ole luova ja aito. Luo brändin ympärille ”elämäntapa”, laajenna brändimielikuvaa.
6) Jaa Pinterest-taulujasi omissa kanavissasi. Ota Pinterest-sisältösi osaksi mainontaa.
7) Linkitä Pinterest vahvasti verkkokauppaasi.
Kiinnostuitko? Pyydä tarjous Pinterest-koulutuksesta, -konsultaatiosta tai -konseptista: viivi.lehtonen@dagmar.fi
Lähde: Walter, Ekaterina & Gioglio, Jessica (2014), The Power of Visual Storytelling, USA, McGraw-Hill Education