14.8.2003 | Uutisarkisto

Välineitä alle 12-vuotiaiden ostopäättäjien tavoittamiseen

Eilen viimeisetkin reppuselät astuivat koulutielle. Sitä ennen he parveilivat Tiimareissa, kirjakaupoissa, vaateliikkeissä ja urheiluvälinehyllyjen ympärillä. Alle 12-vuotiaita lapsia on n. 14 % väestöstä, yhteensä yli 700 000. Markkinoijat ovat ryhmästä yhä kiinnostuneempia, niinpä tarjolla on kasvava määrä välineitä pienten ostopäättäjien tavoittamiseen.

Alle 12-vuotiaille suunnatun markkinointiviestinnän suunnitteluun on jopa perustettu oma yritys, Kids Factory. Yrityksen toiminnasta 80 % on sisällöntuotantoa, sen lisäksi yhtiö myy mediatilaa Egmontin kustantamiin lastenlehtiin, SoneraPlazan DisneyBlast-osioon (vain Soneran laajakaista-asiakkaille) ja Virtahepo.netiin sekä Lasten Suureen Lelukirjaan.

Kids Factory kustantaa Osuuspankkiryhmän Hippo-lehteä ja Sokos-Hotellien Onni Oravaa ja tuottaa kolme kertaa vuodessa Kids Review -katsauksen.

Egmontilla on laajin lastenlehtien valikoima Suomessa. Suuremman joukon tavoittamiseen tarvitaan kuitenkin useamman lehden yhdistelmää, sillä yksittäisten lehtien painokset/levikit jäävät alle 16 000 kappaleen.

Jo kolmivuotiaat tarttuvat innolla Muumiin, seuraavat Puuha-Peten touhuja ja ihastelevat Bamsea, Maailman Vahvinta Nallea.

Esikouluiässä ja ala-asteella tytöt kiinnostuvat Barbiesta, Tehotytöistä, Sistersistä, Hevoshullusta ja Girls-lehdestä.

Samanikäiset pojat irvistelevät moisille lehdille, sillä heidän kaipaamaansa äksöniä tarjoavat Mustanaamio, Hämähäkkimies, X-men, Digimon ja DareEvil/Mega. Iän myötä käteen tarttuvat myös Ryhmä-X, Transformers, Witchblade, Myrkky, Mad ja Mega.

Ehkä laajin ikähaitari on Karvisen lukijakunnassa; laiskan ja pahanilkisen katin edesottamuksille jaksavat nauraa ainakin 7-18-vuotiaat.

Egmontin lehtiä painetaan eri maissa, joten aineistoajat ovat tavallista pidemmät. Monet lehdet varaavat oikeuden kieltää ei-halutut mainokset, esimerkiksi sarjakuvatyyppisiä hahmoja sisältäviä mainoksia ei aina kelpuuteta sarjakuvalehtiin eikä Bamse-lehteen haluta ”kilpailevia” nalletuotteita.

Egmontin lehdistä voi teettää eripainoksia jaettavaksi esimerkiksi kylkiäisinä. Mutta vain niistä lehdistä, jotka eivät ole enää irtonumeromyynnissä.

Lasten Suuren Lelukirjan jakelu alkaa tänä vuonna loka-marraskuussa. Kirja ilmestyy kaikissa Pohjoismaissa Brion, Mattelin ja Legon kustantamana, ja 25 000 – 35 000 ?:n panostuksella saa ilmoituksen kaikkiin painoksiin.

Yhtyneitten Kuvalehtien lastenlehdet ovat useimmille tuttuja. Suurin niistä on Koululainen, jonka levikki (44 634) on vahvassa nousussa. Koululaisen kohderyhmänä ovat 7-12-vuotiaat. Lehdestä on myös verkkoversio, KoululaiNet

Varsinaisia sarjakuvalehtiä on vain Tom & Jerry, joiden vauhdikas vipellys vetoaa erityisesti pieniin poikiin.

Muut Yhtyneitten Kuvalehtien lasten- ja nuortenlehdet keskittyvät eläimiin. Pienimmille, 2-7-vuotiaille, on tarjolla ranskalaista alkuperää oleva Leppis. Vähän vanhempien tyttöjen mielestä Villivarsa on iii-haa-na. Ja rapian 35 000 levikin saavuttanut Lemmikki on kaikkien eläinystävien suosikki.

Yhtyneet on kehittänyt lastenlehtien ympärille kolme erilaista ilmoituspakettia: Snadi, Skidi ja Stydi. Alennukset ovat 25-40 %.

Sanoma Magazinesin tunnetuin ”lastenlehti”, Aku Ankka, jyrää omassa luokassaan. Ankkalinnan äänenkannattajan levikki on lähes 300 000 ja sen lukijoista kolmannes on 3-11-vuotiaita.

Nalle Puh ja Roope Setä pääsevät kumpikin yli 50 000 kappaleen levikkeihin. Pikku prinsessoille mallia antava Prinsessa-lehti jää vajaaseen 30 000:een.

Lasten Omalla Kirjakerholla on 55 000 jäsentä. Kohderyhmänä ovat 0-6-vuotiaat lapset ja heidän perheensä. Merkurius on puolestaan tietokerhon jäsenlehti, jota jaetaan 6-13-vuotiaille pojille. Omat verkkosivut ovat osoitteessa Merkurius.net.

Sanoma Magazines tarjoaa Sarjakuva Plus -paketin, jolla voi saada 15 %:n alennusedun.

Muita lastenlehtiä ovat mm. hengelliset lehdet Jees, Jiipee ja Lastenmaa. Samoin 4H-liiton jäsenlehti, 4H-Pilke, jonka kohderyhmänä ovat 7-28-vuotiaat.

Koululaisen opasta painetaan 60 000 kpl ja sen kohderyhmänä ovat ala-asteen viidennen luokan oppilat.

Mutta onpa lapsille kehitetty myös oma ilmaisjakelulehti. Muun muassa Muumimaailma ja eteläsuomalaiset matkatoimistot jakavat 200 000 Muumien Maailma -lehteä ilmaiseksi lapsiperheille, joissa on 2-11-vuotiaita ipanoita.

Aiemmin mainittujen verkkopalvelujen lisäksi lapsille suunnattuja nettisivustoja ovat mm. Disney.fi, MTV3 Internet -lapset, Lasten Jippii, Virtahepo.net ja Habbohotel.fi.

Lapsille voi viestiä myös television kautta. Nelonen lähettää piirrettyjä maanantaista perjantaihin klo 7-8 ja lauantaisin klo 7-7.30. MTV3 viettää lastenaamuja lauantaisin klo 8.30-10.30 ja sunnuntaisin klo 9-10. Viikonloppuiltapäivisin lähetetään perhe-elokuvia.

Lastenohjelmia ei saa katkoa mainoksilla, vaan spotit on esitettävä ohjelmien välissä. Muitakin hyviä rajoituksia on, kuten että Pokemonia ei saa mainostaa Pokemon-ohjelman yhteydessä, jotta lapset erottavat ohjelmat ja mainokset toisistaan.

Suurimmilla kaupallisilla radioasemilla ei ole tarjontaa lapsille, mutta pienemmillä paikallisilla kanavilla on lastentunti-typpisiä ohjelmia.

RMB myy elokuvateattereihin lasten elokuvapakettia, johon mahtuu korkeintaan 3 minuuttia kelluvaa mainontaa pidemmällä aikavälillä.

Viranomaiset, samoin kuin lasten vanhemmat, suhtautuvat alle 12-vuotiaisiin kohdistuvaan markkinointiin erittäin kriittisesti. Niinpä alan säädöksiin ja direktiiveihin on syytä perehtyä tarkasti. Erityisen tärkeää on, että lapset ymmärtävät viestin mainokseksi, eikä heitä lähestytä ilman vanhempien lupaa.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta