26.3.2006 | Uutisarkisto

Valion minibaareista 2000-luvun ”maitolaitureita”

Kampin Valion baari saa pian perheenlisäystä, kun kymmeneen pääkaupunkiseudun kouluun toimitetaan tutulla maitokukkakuosilla somistetut Valion minibaarit. Valion markkinointipäällikkö Janne Vihosalmen mukaan kampanjan tavoitteena on tarjota karkki- ja limuautomaattien vastapainoksi kevyitä ja terveellisiä välipalavaihtoehtoja sekä rakentaa uutta kanavaa lähestyä vaativaa nuorisokohderyhmää. Samalla testataan myös uutta jakelukonseptia.

Mediassa on keskusteltu runsaasti lasten ja nuorten lisääntyvästä ylipainosta, josta uhkaa muodostua suorastaan kansanterveysriski. Aiheesta ovat huolestuneita niin vanhemmat kuin viranomaiset aina peruspalveluministeriä myöten. Yhdeksi syntipukiksi on nostettu kouluissa yleistyneet karkki- ja limuautomaatit, joita myös koulujen hammashuolto vaatii poistettavaksi.

Valio on yhteistyössä pakkausvalmistaja TetraPakin ja automaattitoimittaja Selectan kanssa käynnistänyt pilottikampanjan, jonka tavoitteena on tarjota lapsille ja nuorille terveellisiä välipalavaihtoehtoja.

Valtava kiinnostus

Pääkaupunkiseudun kouluille lähetettiin kysely, jossa tiedusteltiin halukkuutta osallistua kymmenen koulun Valion minibaari -pilottiryhmään. Yli sata koulua innostui ajatuksesta. Niiden joukosta arvottiin koulut, joiden kanssa lähdettiin Selectan toimesta neuvottelemaan Valion minibaarien sijoittamisesta, koska lopullisen päätöksen automaateista tekee koulun rehtori yhteistyössä oppilaskunnan kanssa.

Markkinointipäällikkö Janne Vihosalmen mukaan kevyitä ja ravitsevia välipaloja tarjoaville automaateille tuntuu olevan valtavasti kysyntää.

– Valion Minibaaria on toivottu myös mm. nuorisotaloihin, sairaaloihin ja työpaikoille. Mutta päätämme laajentamisesta vasta toukokuussa, kun olemme ensin varmistuneet, että konsepti koulujen, Valion, Tetra Pakin ja Selectan kanssa toimii. Samalla testaamme valikoimaa.

Kokeilun aikana automaateista voi käydä nappaamassa Valion mustikkakeittoa, omena- ja appelsiinitäysmehua, juotavaa jogurttia, Valio Play maitokaakaota, maitokahvijuomaa sekä mansikka-banaani- ja hedelmäsmoothieta. Tuotteet ovat samaa hintaluokkaa kuin kaupoissa. Tuotetarjontaa hiotaan annettujen palautteiden, kysynnän sekä tarjonnan mukaan.

Uusi kanava kuluttajadialogille

Koulut tarjoavat Valiolle oivan paikan kohdata nuorisoa.

– Saamme mahdollisuuden päästä lähemmäksi nuoria ja esitellä uusia tuotteita. Varsinkin opiskelijat ovat vaativa kohderyhmä, jonka parissa testaamme muotoilun, hyvän maun ja uudenlaisen välipala-automaatin yhdistämistä. Valion minibaarista voisi tulla vaikkapa uudenajan ”maitolaituri” tai henkilökohtaisen hyvänolon kohtauspaikka.

– Tavoitteemme on myös vahvistaa mielikuvaa Valiosta bränditalona ja terveellisten välipalavaihtoehtojen tarjoajana. Uskottavalla esiintymisellä nuorison keskuudessa voimme rakentaa tunnesidettä Valion brändin ja nuorison välille. Samalla saamme uuden kanavan kuluttajadialogille.

– Loistavien tuoteuutuuksien tueksi tarvitaan entistä kekseliäämpiä ja oivaltavia tekoja kertoa tekemisistä ja tuotteista, toteaa Vihosalmi.

Valion minibaari lanseerattiin helmikuun alussa Studio 51:ssä Helsingissä. Iltapäivällä pidettiin lehdistötilaisuus ja illalla tervehenkinen ”Maitodisco”, johon kutsuttiin lehdistön lisäksi niin oppilaskunnan edustajia ja koulujen edustajia kuin tunnettuja nuorisoidoleita.

Valion minibaari -pilottikoulut, joihin automaatti on jo sijoitettu

Laurea Ammattikorkeakoulu, Espoo
EVTEK – Ammattikorkeakoulu, Espoo
Helsingin Liiketalouden ammattikorkeakoulu HELIA, Helsinki
Kasavuoren koulu, Kauniainen (yläaste ja lukio)
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu eli SYK, Helsinki (yläaste ja lukio)
Lauttasaaren Yhteiskoulu, Helsinki (yläaste ja lukio)

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta