8.1.2003 | Uutisarkisto

Verkkomedioiden vuosi 2002

Verkkomainontaan investoitiin viime vuonna 15 miljoonaa euroa. Suurimmat mainostajat edustivat teleliikennettä, pankki- ja vakuutusalaa sekä it-yhtiöitä. Vuoden aikana monet verkkopalvelut uudistivat niin visuaalista ilmettään kuin toimintojaan. Markkinoille lanseerattiin uusia palveluja, ja uudet mainosmuodot saivat innostuneen vastaanoton.

Suomen internet-penetraatio on jo 70 %. Reilut 2,3 miljoonaa suomalaista käyttää internetiä vähintään kerran viikossa, ja he viettävät verkossa viikoittain keskimäärin reilut viisi tuntia. Internetiin hakeudutaan lukemaan tai lähettämään sähköpostia, hoitamaan pankkiasioita, seuraamaan uutisia ja tutustumaan tiedotusvälineiden ja yritysten sivustoihin. Verkosta etsitään yhä enemmän matkailupalveluja, tapahtumatietoja, säätietoja ja avoimia työpaikkoja.

Laajakaistaliittymien määrä kasvaa meillä huimaa 100 %:n vuosivauhtia. Kahden miljoonan internet-kotikäyttäjän määrä ylittyi maaliskuussa. Nyt joka toinen 15-79-vuotias suomalainen pääsee verkkoon kotoa käsin.

Internet-kaupoista asiointi lisääntyi viime vuonna. 58 % eli reilut 1,6 miljoonaa kaikista internetin käyttäjistä sanoo vierailleensa verkkokaupassa, ja maksullisia tuotteita tai palveluja on tilannut 37 % internetin käyttäjistä. Muun muassa Stockmannin Hobby Hall ja Keskon NetAnttila kasvattivat verkkomyyntiään reippaasti.

Verkkomainonta kasvoi viime vuonna 1,5 %. Kasvu selittyy lähinnä sillä, että luokiteltu mainonta otettiin nyt laskuihin mukaan.

Myyntiyhtiöiden puolella ei tapahtunut yhtä dramaattisia muutoksia kuin edellisenä vuonna. Lokakuussa 2002 syntyi uusi myyntiyhtiö Klikki, joka keskittyy  aluksi Jippiin ja Makupalat-sivuston myyntiin. Netpool siirtyi tammikuussa 2003 työntekijöiden omistukseen. Sanomien mediat jäivät pois Netpoolin verkosta, tilalle tulivat Habbo Hotelli Kultakala sekä maakuntalehtien sivustoja. Akkuna Media Oy myy SBS Radioiden sivustoja sekä seuraavia saitteja: Veikkausliiga.com, Sportti.com, Kilpailut.net, Matkapuhelin.net.

Viime vuonna monet saitit uudistuivat sekä visuaalisesti että toiminnallisesti. Samalla syntyi uusia palveluja ja mainospaikkoja.

Kauppalehden sivusto uudistui maaliskuun alussa. Entinen aloitussivu ja etusivu yhdistettiin ja mainospaikkoja lisättiin osioon, jota pääsevät lukemaan myös rekisteröitymättömät kävijät. Uutena mainosmuotona esiteltiin Leaderboard, joka näkyy jokaisessa osiossa. Mainostaja saa sen yksinoikeudella käyttöönsä koko viikoksi.

Huhtikuussa Kauppalehti ja Morningstar perustivat rahastoinformaatiota tuottavan yhteisyrityksen, Morningstar.fin. Kauppalehden Tähtirahastot korvattiin tällä palvelulla. Syyskuusta lähtien Kauppalehden saitilta on voinut tilata päivittäin ilmestyvän uutiskirjeen.

Talentum.com lanseerasi kesäkuussa 2002 kaksi uutta rekrypakettia, Tekninen ja Kaupallinen haku.

Sonera Plaza uudistui viime syksyn aikana. Viihde ja Pelit sekä Uutiset, Urheilu ja Talous yhdistyivät omiksi kokonaisuuksikseen. Ellit uudistettiin marraskuussa.

Uusia nettipalveluja syntyi tasaiseen tahtiin. Koulukaverit.com nousi uudeksi hittipalveluksi, jolla on jo 200 000 rekisteröitynyttä kävijää. Tammikuussa Elisan portaaliin siirtyneen palvelun kautta voi saada yhteyden omiin kouluaikaisiin kavereihinsa.

Eniron portaalipalvelu Telkku.com siirtyi viime kuussa osaksi Suomi24.fi:n palveluja. Telkku.comista löytää nopeasti kaikkien Suomessa näkyvien tv-kanavien ohjelmatiedot, myös taivas- ja kaapelikanavien.

Yhä useammasta laadukkaasta palvelusta peritään maksu. Muun muassa monet sanomalehdet ottavat maksua arkistojensa tai jopa verkkolehden lukemisesta, tai ainakin suunnittelevat sitä.

Kolme mobiiliportaalia sulki sivustonsa: Port Alma suljettiin maaliskuussa, Speedy Tomato toukokuun lopussa ja 2ndhead.com kesällä. Tilalle on tulossa uusia palveluja, sillä esimerkiksi Telialla on kehitteillä monia hankkeita: Halebop, Mydof, Teliamobile, Netcom Planit, Netcom Mother ja Tellme. WapOneline Oy, MTV3-Tele Oy ja Televerkko Oy jatkavat mobiiliviihteen tuottamista ja myyntiä tuloksellisesti.

Uusia mainosmuotoja käytetään entistä laajemmin, mutta ei bannereitakaan ole hylätty. Erityisesti Talentum toi viime vuonna markkinoille monia uusia ratkaisuja, kuten laajenevan grafiikkabannerin, keskelle sivua avautuvan neliön, laajenevan pilvenpiirtäjän sekä nurkkamainoksen, jossa viesti avautuu mainoksen alakulmasta. Kauppalehti Onlinen sivuilla on mahdollista käyttää kohdistettuja pop-up-mainoksia. Soneran, Elisan ja Bisnes.fi:n sivuilla voidaan näyttää streaming videoita.

Super interstitiaali on Suomen kolmen suurimman portaalin msn.fi:n, SoneraPlazan ja MTV3:n yhteinen mainoshanke. Interstitiaali avautuu ennen portaalien etusivua ja sulkeutuu automaattisesti viiden sekunnin jälkeen. Mainokselle taataan 200 000 nettokontaktia. Pakettiin sisältyvät pikku painikkeet msn.fi:n, mtv3.fi:n sekä soneraplaza.net:n etusivulla vuorokauden ajan.

Verkkomediavuoden yksi merkittävimmistä käänteistä koettiin viime kesänä, kun multimediaviestit tulivat mahdollisiksi suomalaisissa matkapuhelinverkoissa. Palvelujen tarjonta käynnistyi syksyllä.

Silti ainakaan toistaiseksi mobiili-internet ei ole sytyttänyt suomalaisia. Eikä paljon muitakaan, sillä tuoreen tutkimuksen mukaan keskimäärin vain 7 % eurooppalaisista käyttää sitä.

Mutta koska taaksepäin katsominen on paras tapa nähdä eteenpäin, voidaan täydellä varmuudella ennustaa vain se, että muutosten aika ei todellakaan ole ohi.

Lähteet: Internet Tracking loka-marraskuu 2002, Suomen Gallup Group, NetTrack,

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta