1.10.2005 | Uutisarkisto

Verkon vetovoima sen kuin kasvaa

Big Brotherin vaikutukset näkyvät myös verkkomaailmassa. SubTV:n uudistuneen nettisivuston kävijämäärä singahti elokuun lopussa viikon aikana 80 000:sta yli 300 000:een. Hurjan alkuinnostuksen jälkeen vierailijajoukko on tasaantunut 200 000 alapuolelle. Viime syksyyn verrattuna useimpien verkkosivustojen kävijämäärät ovat nousseet reippaasti. Tarjontaa riittää, joten myös sivustoja uudistetaan ja trimmataan jatkuvasti yhä kilpailukykyisempään kuntoon.

SubTV:n verkkosivuston kävijämääräennätys on varsin kunnioitettava verrattuna vaikkapa Neloseen, jonka sivustolla vieraili elokuussa keskimäärin vajaat 100 000 eri kävijää. Silti senkin suosio on noussut viime vuoden vastaavasta ajankohdasta lähes 30 000:lla.

MTV3 puolestaan on rakentanut omasta sivustostaan yleisportaalin, joten se painii yli miljoonalla kävijällään samassa sarjassa Msn.fi:n kanssa. Kannoilla kirii Suomi 24.fi noin 900 000:lla kävijällä.

Kaikkien kanavien tv-ohjelmia esittelevä Telkku.com vetää viikoittain illan tarjontaa arvioimaan jo lähes 400 000 kansalaista.

Iltapäivälehdet taisteluparina

Viime syksyyn verrattuna useimpien verkkosivustojen vetovoima on kasvanut. Esimerkiksi molemmat iltapäivälehdet houkuttelivat vkolla 37 yli 700 000 tiedonjanoista sivuilleen; viime syksyn tasosta on noustu noin 200 000:lla silmäparilla. Lööppien räväkkyys ratkaisee kumman sivuilla käy viikoittain suurempi vilske.

Myös Helsingin Sanomat on lisännyt sähköistä kiinnostavuuttaan lähes 100 000:lla; vkolla 37 sen verkkosivuja tutki yli 400 000 eri kävijää.

Kymmenen suosituimman sivuston joukkoon on noussut joulukuussa 2000 perustettu IRC-Galleria, jonka sivuilla käy palveluun rekisteröityneiden verkon käyttäjien kuvia kommentoimassa jo noin 660 000 ”kriitikkoa”.

Demi rulettaa

Aikakauslehtien verkkosivustoista ylivoimaista ykköstilaa hallitsee edelleen Mikrobitin MBNet, joka lähestyy jo 300 000 viikkokävijän rajaa. Viime syksystä kasvua on kertynyt noin 60 000 kävijän verran. Tietokone on kakkosena noin 60 000 kävijällä. Pelit ja ITViikko keräävät molemmat noin 40 000 kävijää. Talouselämä ja Taloussanomat painivat samassa sarjassa. Sen sijaan Kauppalehden verkkosivusto vetää nykyisin yli 100 000 kävijää.

Nuortenlehdistä Demi on ottanut huiman loikan myös sähköisellä puolella. Sen kävijämäärä on noussut viime vuoden 30 000:sta yli 60 000:een viikkokävijään. Samalla Demi kiilasi ohi supersuositusta Vauva-lehden sivustosta, jonka kävijämäärä näyttää vakiintuneen 50 000 eri kävijän kieppeille. Vertailun vuoksi todettakoon, että Suomeen syntyi viime vuonna 57 701 vauvaa.

Uudistuvia haastajia

Kaksplus on luvannut uudistetun sivuston verkkoon tammikuussa 2006. Silloin nähdään saadaanko nykyinen vajaan 30 000 viikkokävijän määrä nousemaan. Nuortenlehdistä Suosikin nykyisen verkkosivuston suosio ei yllä Demin tasolle: viikolla 36 kävijöitä mitattiin reilut 10 000. Uutta parannusta onkin luvassa, sillä Suosikki, samoin kuin Anna ja Tekniikan Maailma ovat uudistamassa sivustojensa sisältöä syksyn aikana. Myös Painonvartijat-lehti lupailee uudistuksia alkuvuodesta, nyt sivuilla vierailee vain muutama tuhat kilojensa kanssa tuskailevaa. Potentiaalia luulisi löytyvän.

Lähteenä on käytetty TNS Gallupin julkaisemia TNS Metrix -mittauksen kävijämääriä. Poikkeuksena on Nelonen.fi, jonka kävijämääriä mittaa Taloustutkimuksen Web Traffic Monitor.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta