1) Data ja sen rooli markkinoinnissa
Jotta markkinointia voidaan johtaa, suunnitella ja kehittää tehokkaasti, on dataa tarkasteltava kriittisesti ja jäsennettävä se muotoon, jossa siitä on eniten hyötyä liiketoiminnalle. Data on jatkossa perustana kaikelle modernille markkinoinnille, eikä sen tärkeyttä voi liikaa painottaa. Esimerkiksi Econsultancyn Ashley Friedlein asettaa datan ja CRM:n ehdottamansa organisaatiomallin perustaksi, jonka päälle kaikki muu rakennetaan.
2) Asiakas kaiken keskiössä
Termiä ”customer-centricity” käytettiin niin paljon, että se olisi voinut olla osana konferenssin nimeä. Kun kaikki kriittinen tieto on saatu jäsennettyä muotoon, josta voi tehdä analyysejä, tunnistaa kohderyhmiä tai tehdä jopa ennustemalleja, voidaan markkinointia viedä aidosti henkilökohtaiseen, palvelunomaiseen malliin. Kaiken taustalla on aito halu tarjota asiakkaalle parasta, toimialasta tai tuotteesta riippumatta.
3) Integraatiot, yhteensopivuus ja yhteistyö
Oli kyse markkinointiteknologioista, -strategioista tai markkinoinnin parissa työskentelevistä ihmisistä, on ensisijaisen tärkeää, että kaikki toimivat saumattomasti keskenään. Kun tieto kulkee ihmisten tai järjestelmien välillä ilman ylimääräistä vaivaa, on tekemistä mahdollista kehittää yhä tehokkaammaksi ja tarpeita palvelevaksi. Marks & Spencerin tapauksessa oli saatava 80 sovellusta ja 132 rajapintaa toimimaan saumattomasti yhteen, mikä saavutettiin keskittämällä kaikki yhden ydintiimin vastuulle.
4) Software development meets marketing
Agile, kanban, lean ja scrum ovat ohjelmistokehittäjille ja IT:n parissa toimiville tuttuja termejä, mutta eivät välttämättä markkinointiammattilaisille. Erityisesti markkinoinnin projekteissa, joihin teknologia kuuluu tiiviisti, on tärkeää olla joustava ja avoin testaamiselle, uskallettava epäonnistua (nopeasti) ja otettava kaikki mahdollinen oppi talteen. Nämä ovatkin modernin ohjelmistokehityksen kulmakiviä, jotka ovat loistavasti sovellettavissa myös muualle.
5) Sisältömarkkinointi <3 teknologia
Nykymarkkinnoinnin kuuminta aihetta, sisältömarkkinointia, ei jätetty unholaan. Sisältö on ja tulee olemaan yksi tärkeimpiä markkinoinnin osa-alueita, ja monet puheenvuorot pyörivät aiheen ympärillä. Datan määrän, personoinnin ja kuluttajien odotusten kasvaessa tulee sisällöntuotanto kokemaan valtavaa painetta, jota voidaan (osittain) teknologian avulla helpottaa. Investoimalla materiaalinhallinta -työkaluihin, sivustoteknologiaan ja markkinoinnin automaatioon, pystytään näihin haasteisiin vastaamaan kustannustehokkaasti ja ilman ylimääräistä hampaiden kiristelyä.
Mietitkö miten tehostaa yrityksesi markkinointia? Autamme mielellämme, ota yhteyttä: joni.tillstrom@dagmar.fi
Lue myös seuraavat bloggaukset: