Visailut vetoavat aikuisiin (7.12.2000) |
MTV3:n Greed haastoi tänä syksynä Nelosen Haluatko miljonääriksi? -visailun. Molemmilla kanavilla on myös päivittäin esitettävät visailut, Nelosella Voitto kotiin ja MTV3:lla Onnenpyörä. Nämä neljä kansainvälisen formaatin mukaan tehtyä ohjelmaa keräävät viikossa keskimäärin 4,5 miljoonaa yli kymmenvuotiasta bruttokatsojaa. Yllättävän moni heistä on yli 45-vuotias.
|
BumtsiBumin, Kymppitonnin ja Speden Spelien lisäksi kilpailu- ja visailuohjelmilla riittää katsojia. Greed ja Haluatko miljonääriksi? ovat pyörineet syksyn ajan kanavien viikon kymmenen katsotuimman ohjelman joukossa. Lauantai-iltaisin esitettävällä Greedillä oli loka-marraskuussa keskimäärin 808.000 yli kymmenvuotiasta katsojaa ja perjantai-sunnuntaisin ajettavalla Haluatko miljonääriksi? -ohjelmalla 473.000. Molempien visailujen katsojakunnassa korostuu aikuisempi väestö. Kanavan keskimääräiseen katsojarakenteeseen verrattuna Haluatko miljonääriksi? -visailu kerää Neloselle huomattavasti keskimääräistä enemmän yli 45-vuotiaita. Ammattiryhmistä korostuu molempien katsojakunnissa työväestö sekä alemmat toimihenkilöt. Liekö Petteri Ahomaan profiili Lasse Lehtisen charmia vetävämpi, kun Greedin katsojakunta painottuu miljonääripeliä enemmän naisiin? Maanantaista perjantaihin esitetään molemmilla kanavilla omat päivittäiset visailut. MTV3:n Onnenpyörä keräsi loka-marraskuussa keskimäärin 556.000 yli kymmenvuotiasta katsojaa ja Nelosen Voitto kotiin 217.000. Onnenpyörä lähetetään klo 16.30-17.00, mikä selittänee sen, että katsojista lähes puolet on yli 65-vuotiaita. Voitto kotiin kilpailee lähetysaikansa osalta Kauniiden ja rohkeiden kanssa. Eläkeikäisten osuus korostuu jonkin verran tämänkin sarjan kohdalla. Onnenpyörän katsojista 60 % on naisia, ammattiryhmistä korostuvat työväestö ja alemmat toimihenkilöt. Asuinpaikkakunnista korostuvat maaseutumaiset kunnat. Voitto kotiin -ohjelman katsojakunta jakaantuu tasaisemmin eri väestöryhmiin. Mutta riittää visailukatsojia vielä Ylenkin puolelle. Maisteri Frangénin vetämä, Broadcastersin kotimainen formaatti, Maailman ympäri keräsi loka-marraskuussa keskimäärin 527.000 yli kymmenvuotiasta katsojaa. Tämänkin visailun katsojakunta painottuu yli 45-vuotiaisiin. Vaikka toimihenkilöt korostuvat katsojarakenteessa niin väestöön kuin Ylen keskimääräiseen katsojarakenteeseen verrattuna, on Maailman ympäri -ohjelman katsojakunta silti lähimpänä suomalaista väestöä. Lähde: Finnpanel/TV Pro |