14.3.2002 | Uutisarkisto

Voiko miehiä lähestyä naistenlehtien kautta?

Miehet lukevat tekniikkaan, talouteen tai urheiluun liittyviä lehtiä ja naiset naistenlehtiä sekä terveyteen ja kotiin liittyviä lehtiä. Näinhän moni sortuu helposti ajattelemaan. Totuus on kuitenkin se, että esimerkiksi kuudella naistenlehdellä, joiden lukijamäärä on yli puoli miljoonaa, on kullakin yli 100 000 mieslukijaa. Näitä lehtiä ovat Kodin Kuvalehti, Kotiliesi, Kotivinkki, Voi Hyvin, Kauneus ja Terveys sekä Anna.

KMT-lukijatiedot 2001 -tutkimuksen raportoinnissa on mukana 10 naistenlehteä ja 12 naisten erikoislehteä. Näiden lehtien yhteenlaskettu lukijamäärä on 7,4 miljoonaa, josta 19 % on miehiä.

Mieslukijoita on eniten Kodin Pellervolla sekä Kunto Plus -lehdellä, joissa mieslukijoiden osuus on vähintään kolmannes, ja vähiten käsityölehdillä ja Madamella, joiden lukijakunnasta on alle 10 % miehiä.

Mieslukijoista 60 % lukee lehden kotona ja noin kolmasosa muualla.

Tyypillisin mieslukija on 30-64-vuotias, parisuhteessa elävä, vähintään ammattikoulun tai opiston suorittanut toimihenkilö, joka asuu melko todennäköisesti Etelä-Suomen läänissä.

Miesten kosmetiikka- ja hygieniatuotteet on tyypillisin tuoteryhmä, jonka mainontaa näkee usein myös naistenlehdissä. Näiden tuotteiden valinnassa ja hankinnassa on monen miehen takana asiantunteva nainen. Vai pitäisikö sanoa näidenkin…

Lähde: KMT-lukijatiedot 2001

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta