Vuoden 2002 mainosbudjetit tehdään entistäkin tarkemmin (13.9.2001) | ||||||
Tuoreen Mainosbarometrin® 2002 mukaan suurin osa Mainostajien Liiton jäsenyrityksistä ei aio leikata mainosbudjettiaan ensi vuonna. Markkinointiviestinnän panostukset pidetään tämän vuoden tasolla, mutta budjetit rakennetaan entistäkin tarkemmin.
|
||||||
Kun markkinointiviestinnän panostuksia kasvattavien mainostajien prosenttiosuudesta poistetaan niitä vähentävien osuus, saadaan Mainosbarometrin® 2002 saldoluvuksi +3. Luku ei kerro mitään markkamääräisestä kasvusta, vaan toiminta-aikeista. Mainontansa pienentämistä harkitsevia on nyt jopa aiempaa vähemmän, sillä suurin osa vastaajista aikoo pitää panostustasonsa samana. Osoitteelliseen suoramainontaan panostaminen kertoo mainostajien halusta kohdistaa mainosmarkat yhä tarkemmin. Jo olemassa olevien asiakkaiden hoitaminen ja heidän pitämisensä on tunnetusti monin verroin edullisempaa kuin uusien asiakkaiden hankkiminen. Eniten mainosmarkkoja aiotaan siirtää pois ilmaisjakelulehdistä, mainos- ja liikelahjoista sekä hakemistoista. Mediaryhmien muutokset (saldoluvut 2002 ja 2001)
Palvelujen ostoa aiotaan kasvattaa eniten media-, tutkimus- ja viestintätoimistoilta. Epävarmassa taloustilanteessa mainostajat luonnollisesti haluavat varmistaa kampanjoille parhaan mahdollisen näkyvyyden ja kohderyhmien optimaalisen tavoittamisen. |