13.9.2001 | Uutisarkisto

Vuoden 2002 mainosbudjetit tehdään entistäkin tarkemmin

Vuoden 2002 mainosbudjetit tehdään entistäkin tarkemmin (13.9.2001) Tuoreen Mainosbarometrin® 2002 mukaan suurin osa Mainostajien Liiton jäsenyrityksistä ei aio leikata mainosbudjettiaan ensi vuonna. Markkinointiviestinnän panostukset pidetään tämän vuoden tasolla, mutta budjetit rakennetaan entistäkin tarkemmin. Kun markkinointiviestinnän panostuksia kasvattavien mainostajien prosenttiosuudesta poistetaan niitä vähentävien osuus, saadaan Mainosbarometrin® 2002 saldoluvuksi +3. Luku ei kerro mitään markkamääräisestä kasvusta, vaan […]

Vuoden 2002 mainosbudjetit tehdään entistäkin tarkemmin (13.9.2001)

Tuoreen Mainosbarometrin® 2002 mukaan suurin osa Mainostajien Liiton jäsenyrityksistä ei aio leikata mainosbudjettiaan ensi vuonna. Markkinointiviestinnän panostukset pidetään tämän vuoden tasolla, mutta budjetit rakennetaan entistäkin tarkemmin.

Kun markkinointiviestinnän panostuksia kasvattavien mainostajien prosenttiosuudesta poistetaan niitä vähentävien osuus, saadaan Mainosbarometrin® 2002 saldoluvuksi +3. Luku ei kerro mitään markkamääräisestä kasvusta, vaan toiminta-aikeista.

Mainontansa pienentämistä harkitsevia on nyt jopa aiempaa vähemmän, sillä suurin osa vastaajista aikoo pitää panostustasonsa samana.

Osoitteelliseen suoramainontaan panostaminen kertoo mainostajien halusta kohdistaa mainosmarkat yhä tarkemmin. Jo olemassa olevien asiakkaiden hoitaminen ja heidän pitämisensä on tunnetusti monin verroin edullisempaa kuin uusien asiakkaiden hankkiminen.

Eniten mainosmarkkoja aiotaan siirtää pois ilmaisjakelulehdistä, mainos- ja liikelahjoista sekä hakemistoista.

Mediaryhmien muutokset (saldoluvut 2002 ja 2001)

SALDO 2002
(Kysytty elokuussa 2001)
SALDO 2001
(Kysytty joulukuussa 2000)
SANOMALEHTIMAINONTA
Päivälehdet
Ilmaisjakelulehdet
AIKAKAUSLEHTIMAINONTA
Yleis-, naisten,
harrastelehdet
Ammattilehdet
Asiakaslehdet
TELEVISIOMAINONTA
RADIOMAINONTA
INTERNET-MAINONTA
ELOKUVAMAINONTA
ULKO- JA LIIKEMAINONTA
INTERAKTIIVINEN
TV-MAINONTA
MOBIILIMAINONTA
SUORAMAINONTA
Osoitteellinen suoramainonta
Osoitteeton suoramainonta
MUU KUIN MEDIA-
MAINONTA
Hakemistot
Messut/näyttelyt
Sponsorointi
Tapahtumamarkkinointi
Myymälä- ja
palvelupistemainonta
Mainos- ja liikelahjat
-23
-11
-20
-7

-3
-15
14
10
18
26
18
16

47
15
35
52
11

8
-25
-6
-6
21

25
-20

7
14
-11
14

9
3
0
10
5
56
-14
19



26
61
4

29
-18
-11
-5
42

42
-16

Palvelujen ostoa aiotaan kasvattaa eniten media-, tutkimus- ja viestintätoimistoilta. Epävarmassa taloustilanteessa mainostajat luonnollisesti haluavat varmistaa kampanjoille parhaan mahdollisen näkyvyyden ja kohderyhmien optimaalisen tavoittamisen.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta