16.1.2014 | Uutisarkisto

Vuoden 2013 keskeiset mobiilitrendit Suomessa

Mobiilidatan määrä tuplaantui. Mobiilimainonnan määrä räjähti. Henkilökohtaista elämää helpottavat hyötypalvelut lisääntyivät. Pikaviestipalveluiden käyttö kasvoi. Paikkatiedon hyödyntäminen laajeni hyvinvointiin ja deittailuun. Suosituimmista applikaatioista jo kolmannes on pelejä. Videosisällön kulutus mobiililla kasvaa. Lue yhteenveto mobiilitrendeistä vuonna 2013 ja kehitysnäkymistä vuonna 2014.

1.  Mobiilidatan määrä tuplaantui, mobiilikäyttäjien määrä ohittamassa desktop-käyttäjät. 

Operaattorien mukaan mobiilidatan käyttö lähes tuplaantui vuonna 2013. Mobiilikäytön huimasta kasvusta kertoo myös se, että vuoden lopussa mobiilivierailujen määrä isoimmilla uutissivustoilla   oli jo lähes desktop-käyttäjien tasolla. Odotettavaa onkin, että kevään 2014 aikana mobiilikäyttäjien määrä ohittaa monissa palveluissa desktop-käyttäjien määrän. Mobiilikäyttäjiin luetaan myös tablet-käyttäjät, joiden määrä on edelleen vahvassa kasvussa. Suomalaisista tabletti on noin joka neljännessä taloudessa.

2.  Mobiilimainonnan määrä räjähti ja samalla arkipäiväistyi.
Mobiilimainonnan vahva vuosi käynnistyi jo alkuvuodesta Googlen muuttaessa mobiilin hakusanamainonnan automaattiseksi osaksi kaikkia Adwords-kampanjoita. Vastaavasti myös toinen mainosjätti, Facebook, on kehittänyt tuotteistustaan ja onnistunut tekemään mobiilimainonnan ostamisesta helppoa ja haluttavaa osana verkkokampanjoita. Suomalaisista mobiilimarkkinoijista erottuivat erityisesti pt-tavarakaupan ketjut, jotka toivat vahvasti perinteistä tarjousilmoittelua mobiili- ja tablet-mainontaan. Vaikka viime vuoden mainospanostuslukuja ei olekaan vielä saatavilla, ei ole syytä epäillä, etteikö mobiilimainonnan osalta nähtäisi huikeita kasvulukuja.

3.  Henkilökohtaisuus ja yksityisyyden suoja.
Vastatrendinä pitkään jatkuneelle sosiaalisuus – ja yhteisöllisyystrendille, vuonna 2013 pinnalla olivat erityyppiset henkilökohtaista elämää helpottavat hyötypalvelut, kuten työkalut oman ajan hallintaan tai talouden menojen seurantaan sekä mobiilimaksaminen. Kuluttajilla on entistä enemmän dataa käytössään ja hyödynnettävissä omasta elämästään, mutta kaikkea ei kuitenkaan haluta jakaa – tai jaettavaa tietoa halutaan rajata vain tarkasti valituille ryhmille. Maailmalla puhututti jo laajasti suomalaisenkin nuorison käytössä oleva Snapchat, jossa viestinnän yksityisyys on viety huippuunsa. Snapchatin kautta käyttäjä voi lähettää kuvia, videoita ja pikaviestejä tarkasti rajaamalleen vastaanottajajoukolle, mutta viestit viipyvät vastaanottajan laitteessa korkeintaan kymmenen sekunnin ajan, jonka jälkeen ne tuhoutuvat myös Snapchatin palvelimelta.

4.  Pikaviestipalvelut ja tekstarin hidas kuolema.
Operaattorien mukaan tekstiviestien lähettäminen väheni hieman vuoden 2013 aikana. Samaan aikaan pikaviestipalveluiden, kuten WhatsAppin, Kikin ja Snapchatin käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti erityisesti nuoremmassa kohderyhmässä. Mobiiliviestinnän tyyli näyttäisikin edelleen jakavan eri sukupolvia siiloihin. Siinä missä varttuneemmat tekstaavat ja kolme-nelikymppiset viestivät Facebookissa,  ”messanger -sukupolvi” on jo luontevasti siirtynyt pikaviestipalveluihin.

5.  Paikkatiedon hyödyntäminen laajeni kartoista ja säästä hyvinvointiin ja deittailuun.
Mobiilipalveluihin sisäänrakennettu paikannus ei ominaisuutena ole uusi, mutta käyttötavat monipuolistuvat ja laajenevat. Erilaiset paikkatietoa hyödyntävät treenipalvelut pysyivät edelleen pinnalla ja tarjonta monipuolistui. Toisena esimerkkinä nuorten kaupunkilaisten parissa suosiotaan räjähdysmäisesti kasvattanut deittipalvelu Tinder, joka ehdottaa sopivia kumppaniehdokkaita paitsi demografisten muuttujien, myös etäisyyden mukaan. Perinteisen nettideittailun ja viestien  kirjoittelun sijaan voi sopia kiinnostavan deitin kanssa treffit vaikka heti molempia lähellä olevaan kahvilaan.

6.  Mobiilipelaaminen ja mikromaksaminen.
Mobiilipelit hallitsivat jälleen Suomen Appstoren ja Play-storen suosituimpien applikaatioiden listoja vuonna 2013. Suosituimmista applikaatioista kolmannes on pelejä. Mobiilipelaajia löytyy jo  kaikista ikäluokista, samalla kun pelaamisesta on tullut sosiaalisesti hyväksyttävämpää ja osa viihteen kulutusta siinä missä musiikki tai elokuvat. Jos Habbo Hotellin kulta-aikoina ihmeteltiin rahalla ostettavia virtuaalihuonekaluja, ei oman HayDay farmin laajentamista mikromaksuin pidetä enää yhtä erikoisena. Supercellin pelit loistavat kuukaudesta toiseen tuottavimpien applikaatioiden listalla ja myös Rovio toi mikromaksulogiikan uuteen, joulukuussa julkaistuun Angry Birds Go -peliinsä.

7.  Kuvaaminen ja liikkuva kuva. Videosisällön kulutus mobiililla on edelleen kasvanut; suomalaisista älypuhelinkäyttäjistä videosisältöjä kuluttaa jo neljä viidestä. Myös kuluttajien itse kuvaamat videot ovat trendinä edelleen kasvussa, ja laadukkaan kuvamateriaalin tuottaminen on entistä helpompaa. Kuvapalveluista Instagram toi syksyllä omaan käyttöliittymäänsä mahdollisuuden kuvata, editoida ja jakaa nopeita 15 sekunnin videoita. Myös älypuhelinten kameraominaisuudet ovat kehittyneet vahvasti, erityisesti Nokian tuodessa markkinoille uuden Lumia 1020 -mallin, jonka kamera päihittää jo laadultaan halvimmat järjestelmäkamerat.

Miltä sitten näyttävät vuoden 2014 mobiilitrendit? 

Operaattoritoimijat ennustavat vahvaa kasvua nopealle 4G-verkolle, samoin markkinoille odotetaan lisää 4G-yhteyksiä ymmärtäviä laitteita. Toinen kiinnostava trendi on älylaitteiden kehitys ja saatavuus myös Suomessa.

Vuonna 2013 maailmalla kohistiin erityisesti Google-laseista ja älykelloista, mutta ainakin toistaiseksi Googlen teknologia on edelleen kehitysvaiheessa, ja laseja on toimitettu rajatulle pilottikäyttäjämäärälle Yhdysvalloissa. Samoin älykellojen ensimmäiset myynnissä olevat versiot jäävät vielä kauas visioiden tulevaisuutta mullistavista laitteista.

Kolmas kiinnostava trendi on bluetooth 4 -ratkaisut ja sisätilan navigointi, joka mahdollistaa erilaisten älylaitteiden kommunikoinnin keskenään. Esimerkiksi Apple toi loppuvuodesta markkinoille iBeaconin, kustannustehokkaan, bluetooth-teknologiaan perustuvan sensorin, jonka avulla kuluttajia voidaan paikantaa helposti myös sisätiloissa, toisin kuin GPS:n avulla. Ja kohdentaa heille sijaintiin perustuen kiinnostavaa mobiiliviestintää ja palveluita.

Vuosi 2014 lupailee siis lisää teknologisia innovaatioita, jotka avaavat markkinoijille uusia kiinnostavia mahdollisuuksia.
Lähteet:
TNS Gallup
Dagmarin Web Bus, syksy 2013

Ida Virkki

Ida Virkki

Lisää aiheesta