19.11.2006 | Uutisarkisto

Vuonna 2007 tehdään tv-historiaa

Ensi vuonna analoginen televisio pimenee elokuun jälkeen, maksutv-markkina vauhdittuu ja suomalaisilla tv:n katsojilla on yhä useampi kanava surffattavanaan. Muutosten vuosi ei kuitenkaan tuo suuria yllätyksiä suurimpien kaupallisten kanavien myyntiehtoihin ja ohjelmistoon: MTV3:n, Nelosen ja Subtv:n kevään ohjelmisto kalastelee sinnikkäästi isoja yleisöjä ja spottipituuksissa siirrytään kansainväliseen käytäntöön. Suunnittelujohtaja Teija Soininen kokosi katsauksen tv-vuodesta 2007.

Myyntiehtojen lanseerauksessa kiinnostavinta on luonnollisesti hinta. Varsinaiset listahintakorotukset ensi vuodelle ovat maltillisia: MTV3 korottaa hintaansa keskimäärin kolme prosenttia, Nelonen 3,5 prosenttia. Vaihtelua esiintyy kohderyhmästä ja ostotavasta riippuen: MTV3 rokottaa eniten nuorisokohderyhmää ja miehiä tavoittelevia mainostajia, Nelosella kontaktit päivittäisostopäättäjissä ja 25-44-vuotiaissa kallistuvat eniten. Subtv puolestaan lähtee uuteen vuoteen haastajan asenteella: kanava parantaa houkuttelevuuttaan mainoseurojen sijoituskohteena laskemalla listahintojaan.

Kontaktihintaa saattaa siirtymävaiheessa korottaa myös uusi spottipituuskäytäntö: 1.1.2007 alkaen spotit hinnoitellaan viiden sekunnin portaissa ja hintakertoimet pyöristetään yhteen desimaaliin. Selkeä pituuskäytäntö on kansainvälinen standardi, ja vähentää viime hetken pituusmuutoksia tuotantovaiheessa. Muitakin kuin viidellä jaollisia spottipituuksia voi vielä ensi vuonna käyttää, mutta lysti tulee helposti kalliiksi: kun esimerkiksi 31 sekuntinen spotti hinnoitellaan jatkossa 35 sekuntisen mukaan, kontaktihinta kasvaa jopa 16 prosenttia.

Listahintamuutosten ja uuden pituuskäytännön lisäksi hintaan vaikuttaa pitkien mainosten hintaedun poistuminen ja MTV3:n ja Subtv:n kesäetukauden lyheneminen viikolla. Kokonaishintavaikutus onkin laskettava aina mainostajakohtaisesti, minkä vuoksi Dagmarin tv-suunnittelijat analysoivat tarkkaan, mistä lähtökohdista ensi vuoden vuosisopimusneuvottelupöytiin istutaan.

MTV3:lla 50-vuotisjuhlavuosi

Kevään ohjelmistoissa sekä MTV3 että Nelonen luottavat massoja kosiskelevaan viihteeseen: Nelonen tarjoilee tietokilpailukansalle maailmalta monelle tutun Jepardyn sekä palauttaa Pauli Aalto-Setälän ruutuun Ota tai jätä -studioshown juontajana. MTV3:lla etsitään uutta idolia Ilkka Jääskeläisen seuraajaksi sekä tanssitaan taas tähtien kanssa. Idols-karsinnat ovat jo käynnissä – vielä ehtii mukaan!

MTV3 herättää vaalivuonna henkiin poliittisen satiirin: Hyvät Herrat spin off Donna Paukku lupaa olla ajan hermolla, ja vieraita varmasti riittää saunotettavana. Kaivattu vanha tuttavuus Twin Peaks palaa myös ruutuun. Katsojamagneetit C.S.I ja O.C jatkavat. Tuoreista ulkomaisista uutuuksista mainittakoon panttivankidraama Yhdeksän yhteyttä. Keski-ikään varttunut MTV3 juhlii ensi vuonna 50-vuotissynttäreitään ja on luvannut juhlahuumassa esittää muun muassa parhaimmat Bond-klassikot.

Nelonen lanseeraa JiMin

Nelonen satsaa keväällä kotimaisen tv-tuotannon vahvoihin naisiin: luvassa on ihmissuhdedraamaa ja girltalkia Kaikki kunnossa -sarjassa ja Liisa Akimofin rock-henkinen Pelkkää lihaa. Alkuillan life style -ohjelmat on tuotteistettu Soho-putkeksi, johon uutena tuodaan Demo-kokkien Food club sekä Mikko Silvennoisen isännöimä talk show. Ulkomaisista sarjoista monet vanhat suosikit (mm. Täydelliset Naiset, Lost, Rooma, Shield) jatkavat ja uusina tulokkaina katsojille esitellään Ruma Betty, Kidnapped, Lainsuojattomat ja moniavioisuuden ristiriitaisesta aihepiiristä ammentava Big Love.

Subtv parantaa digitalisoitumisen myötä tavoittavuuttaan ja kerää keväällä tuttuun tapaan katsojia MTV3:n peesissä Idols Extran sekä 24:n viidennen tuotantokauden ensiesitysten myötä. Kanavan uutuussarjoista suurimmat odotukset ladataan HBO-menestyssarja Entourage’lle. Myös Subtv panostaa kotimaiseen tuotantoon: julkkikset pääsevät tehtailemaan hittibiisejä Zarkus Poussan kanssa Jokainen vieras on laulun arvoinen -ohjelmassa ja Jone Nikula etsii Kotiteollisuus-yhtyeen Jouni Hynysen kanssa Suomen top30 Äijiä. Taitavat kaverit itsekin päästä listalle!

Äijiä löytyy Neloseltakin. Kevään lanseeraustilaisuudessaan Nelonen kertoi ohjelmiston lisäksi perheenlisäyksestään: markkinaosuustaistelun tueksi kanava tuo uuden ilmaiskanava JIMin (Jotain Ihan Muuta). Ohjelmistoltaan JIM on suunnattu miespainotteiselle kohderyhmälle, mutta äijämeiningin lisäksi kanava tarjoilee myöhäisherännäisille mahdollisuuden aloittaa esimerkiksi Lostin ja muutaman muun Nelosen veturiohjelman katselun ensimmäisestä tuotantokaudesta alkaen. Urheilua ja uutisia kanavalla ei tulla näkemään.

Kevään ohjelmakartta on jo myynnissä – ei muuta kuin ostoksille!

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta