23.4.2005 | Uutisarkisto

Web-to-store shopping kasvaa ja kehittyy USA:ssa

Kuluttajat etsivät yhä useammin internetistä tietoa ostopäätöksen tueksi ennen kuin siirtyvät myymälöihin tekemään hankintoja. USA:ssa on julkistettu lukuisia tutkimuksia, joiden mukaan Web-to-store shopping (W2S) kasvaa kovaa vauhtia. Internetiä pidetään jo nyt perinteisiä medioita luotettavampana ostosten tietolähteenä.

USA:ssa viime vuoden lopulla tehdyn Web2Store Benchmark Surveyn mukaan W2S on vahvemmassa myötätuulessa kuin verkkokauppa. Arvion mukaan 83,4 miljoonaa amerikkalaista kuluttajaa teki W2S-ostoksia vuoden 2004 aikana. Edelliseen vuoteen verrattuna kasvua on 19 prosenttia.

Peräti 70 prosenttia selvitykseen vastanneista sanoo tekevänsä W2S-ostoksia enemmän kuin vuosi aiemmin ja noin puolet aikoo kasvattaa niiden määrää tänä vuonna entisestään.

Verkkokauppaa edullisempaa

Verkkokaupan ongelmia ovat tuotteiden koko, lähetyskustannukset sekä viivästymiset. W2S-ostosten etuina pidetään luotettavuutta, tehokkuutta sekä ajan ja rahan säästöä, kun ostopäätökset perustuvat etukäteen hankittuun tietoon. Nettiä arvostetaan kaksi kertaa luotettavampana ostosten tietolähteenä kuin sanomalehtiä, televisiota tai radiota.

Vaikka päätökset on tehty ennen liikkeeseen menoa, se ei poista kuluttajien luontaista taipumusta heräteostoksiin. W2S-ostajat tapaavat tehdä 200 dollarilla ylimääräisiä ostoksia netin kautta tutkittujen tuotteiden lisäksi.

Web2Store Benchmark Surveyn tuloksia tukee myös Kelsey Group ja ConStatin tutkimus, jonka mukaan 70 prosenttia USA:n talouksista käyttää internetiä tietolähteenä ostaessaan tavaroita paikallisesti. Kasvua edelliseen vuoteen on 16 prosenttia. Internetiä pidetään jo sanomalehtiin verrattavana tietolähteenä paikallisessa ostamisessa.

 

Neljännes käyttää brandia hakusanana

Search Before the Purchase -selvityksen mukaan suurin osa vaatetukseen, it-laitteisiin, urheiluun, kuntoiluun ja matkustamiseen liittyvistä internethauista tehdään yleisten hakusanojen mukaan. Brandien nimillä tai brandatun nimen ja jonkun toisen nimen yhdistelmällä oli hakuja tehnyt noin neljännes vastaajista.

Evolution of the Multi-Channel Consumer -tutkimuksen mukaan kolmannes vastaajista shoppasi säännöllisesti vähittäiskauppiaan nettisivuilla ensin ennen kuin meni käymään myymälässä. Noin puolet käytti hakukonetta etsiessään netin kautta ostettavaa tuotetta, mutta 40 prosenttia paineli suoraan vähittäiskaupan sivuille.

Lähteet:
Outlook for Web-to-Store Shopping Seen as Stronger Than Online E-Commerce Study Finds Web-centric Shoppers Spend and Shop More at Local Stores, PR Newswire (U.S.), 19.1.2005.

New Research by The Kelsey Group and ConStat Indicates 70% of U.S. Households Now Use the Internet When Shopping Locally for Products and Services , PR Newswire (U.S.), 22.3.2005.

New Study of Multi-Channel Shopping Reveals Significant Opportunities for Retailers, PR Newswire (U.S.), 19.1. 2005.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta