Dagmar

Kaikkien lehtien lukijamäärät ovat kasvaneet keskimäärin 1,4 % Syksy 2000/Kevät 2001 -aineistoon verrattuna. Kasvua on sekä sanoma- että aikakauslehdissä.

Uusia lehtiä, jotka ovat mukana vain syksyn 2001 aineistossa, on seitsemän. Naisten erikoislehtiin luokiteltavalla IN-lehdelle mitattiin 93 000 lukijaa. Autojen rakentamiseen ja parantamiseen keskittyvän GTi Magazinen lukijamääräksi saatiin 128 000. Uusia harrastelehtiä on kolme: Kameralehti (79 000 lukijaa), Lemmikit & Eläinmaailma (121 000) sekä suomenkielinen National Geographic (59 000). Asiakaslehtien ryhmää täydentää nyt Osuuspankkikeskuksen Kultaraha (674 000 lukijaa). Ryhmässä ’Muut lehdet’ City-lehdet ovat saaneet seuraa Keltaisesta Pörssistä, jonka keskimääräisellä numerolla on 281 000 yli 12-vuotiasta lukijaa.

Luetuimpien lehtien kärkijoukossa ei ole muutoksia edelliseen raportointiin verrattuna. Sanomalehdistä luetuimpia ovat Helsingin Sanomat (1 150 000), Ilta-Sanomat (920 000), Iltalehti (686 000), Aamulehti (335 000) ja Kauppalehti (318 000). Aikakauslehtien viiden kärki on Pirkka (2 381 000), Yhteishyvä (1 312 000), Apu (964 000), Seura (953 000) ja viisikymmenvuotispäiviään viettänyt Aku Ankka (949 000).

Sanomalehtien ryhmässä liitteet ovat kasvattaneet eniten lukijoitaan. Erityisesti HS viikkoliite NYT:in sekä Iltalehden Viikkolehti-liitteen lukijamäärät kasvoivat merkittävästi.

Aikakauslehdissä naisten erikoislehdet kiinnostavat nyt entistä enemmän myös miehiä, vaikka näiden lehtien lukijoista vielä 81 % onkin naisia. Erityisesti terveyden ja hyvinvoinnin lehtien kohdalla mieslukijoiden määrän kasvu on merkittävä. Liekö syynä miesten erikoislehtien katoaminen markkinoilta.

Lukijamäärien laskua on tiede- ja kulttuurilehdissä sekä tietotekniikan ja tietoliikenteen lehdissä. Tietotekniikan alalla verkkolehtien sivustojen kävijämäärät ovat sangen korkeat, joten on todennäköistä, että osa entisistä irtonumero-ostajista on siirtynyt painetusta lehdestä verkkoon.

KMT-Lukijatiedot-tutkimus perustuu lähes 26 000 puhelinhaastatteluun, jotka on tehty yli 12-vuotiaista suomalaisista poimitulle otokselle tasaisesti yli koko vuoden. Tutkimus antaa runsaasti tietoa yhteensä 151 lehden ja neljän lehtipaketin lukijamääristä ja -rakenteista.

Lähde: KMT-Lukijatiedot 2001