15.10.2005 | Uutisarkisto

Yhtyneet Kuvalehdet freesaa, juhlii ja lanseeraa

Yhtyneet Kuvalehdet korottaa ensi vuonna ilmoitushintojaan keskimäärin 2,5 prosenttia. Myyntiehdot, pakettihinnoittelu sekä vapaakauppa- ja vuosisopimustaulukot pysyvät ennallaan. Ensi vuonna Kotiliesi uudistuu, Suomen Kuvalehti viettää 90-vuotisjuhlavuottaan ja miehille tarjotaan uutta Miesten Maailmaa. Jo ensi kuussa aikuisemmat lukijat saavat ET-lehden vaihtoehdoksi Vivan.

Yhtyneitten viikkolehdet antavat mainostajille 40 prosentin talvialen, kuukausi- ja erikoisjulkaisuissa alennus on 30 prosenttia. Heinäkuun alusta elokuun puoliväliin myönnetään 40 prosentin kesäale, kun mainostaja varaa vähintään kaksi puolen sivun ilmoitusta.

Marraskuun 1. päivä Yhtyneet lanseeraa uuden yleisaikakauslehden nimeltä Viva. Lehteä tehdään aikuisille 45+ lukijoille, ja se ilmestyy jatkossa kerran kuussa. Kahta ensimmäistä numeroa painetaan 125 000 kappaletta. Päätoimittajaksi on nimitetty Jouni Flinkkilä, ja lehteä suunnataan tekijöiden mukaan ET-lehteä enemmän myös miehille. Viva pyrkii tarjoamaan vaihtoehdon niille Yhtyneitten lehtien lukijoille, jotka eivät ehkä pysy Annan, Kotilieden, Seuran tai Suomen Kuvalehden nuortumisvauhdissa mukana. Vivan lanseeraukseen aiotaan panostaa voimakkaasti heti alusta lähtien. Aivan pienille markkinoille lehteä ei tuoda, sillä yksin ET-lehdellä on lähes 900 000 lukijaa.

Kotiliesi uudistuu ensi vuonna numerosta kaksi alkaen. Suomen vanhimmalle naistenlehdelle tehdään kasvojen kohotus, ja samalla se muuttuu liimaselkäiseksi. Vain nimilogossa palataan takaisin entiseen. Päätoimittajan vaihtuminen vuoden alussa alkaa pikkuhiljaa näkyä.

Seuran uudistusta pidetään onnistuneena, vaikka etenkin vanhempia lukijoita on jäänyt matkan varrelle. Lukijakadosta huolimatta linjaa ei aiota muuttaa, syksyn aikana tehdään vain pieni vuosihuolto. Viimeisimmän mittauksen mukaan Seuralla on 40 000 lukijaa enemmän kuin Avulla.

Suomen Kuvalehti viettää ensi vuonna 90-vuotisjuhlavuottaan. Yhtyneitten mielestä lehti ei ole uudistuksen tarpeessa, joten sille tehdään vain kevyttä typografista ja taitollista freesausta. Uusia, nuoria lukijoita pyritään houkuttelemaan sijoittamalla alkuun ja loppuun lyhyempiä juttuja. Toimitukseen palkattu taloustoimittaja lisää sisältöön talousaiheisia juttuja. Suomen Kuvalehti on varsin kannattava, kestotilausten osuus on lähes 90 prosenttia.

 

Ensi toukokuussa Yhtyneet aikoo jälleen yrittää uudella miehille kohdistetulla lehdellä. Miesten Maailma on testejä sisältävä lehti, jota pidetään irtonumeromyynnissä kahden kuukauden ajan. Lehteä painetaan yli 160 000 kappaletta ja sitä tarjotaan Tekniikan Maailman, Erän ja Veneen kestotilaajille. Jatkosta päätetään lehden saaman vastaanoton jälkeen.

Tekniikan Maailman lukijoiden uskollisuus on lisääntynyt; kestotilausten osuus on noussut 75 prosenttiin. TM Rakennusmaailma ilmestyy ensi vuonna kahdeksasti; kaksi numeroa on messuluetteloita.

Annan lukijamäärän ja levikin lasku on pysähtynyt; nyt Annan ja Me Naiset -lehden lukijamäärät ovat kutakuinkin samat eli reilut 480 000. Anna Kauneus eli kauneuden erikoislehti ilmestyy ensi vuonna kahdesti, maaliskuussa ja syyskuussa. Mariannasta haetaan Suosikin jatketta.

Kaks Plus -lehden päätoimittaja vaihtuu, ja lehteä freesataan. Luvassa on entistä laajempi ”Me vanhemmat”-teemaosio 3-8-vuotiaiden lasten vanhemmille. Laajennus lienee vastaus Sanoma Magazinesin Meidän Perheelle. Odotusta voi vartoa ensi vuonna kahdesti.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta