Fazer Remix2, maailman digitaalisin karkkipussi?

Dagmarissa on pohdittu jo pitkään pakkausta mediana. Suurin osa suomalaisista käy viikoittain päivittäistavarakaupoissa, joissa asustaa satoja tuhansia tuotepakkauksia – eli valtavasti potentiaalista mediapintaa. Päivittäinen työ innovaatioiden ja teknologian parissa herätti miettimään pakkausta digitaalisena mediana. Fazerin Remix2-karkkipussin lanseerauksessa ideat muuttuivat todeksi.

Dagmarissa on pohdittu jo pitkään pakkausta mediana. Suurin osa suomalaisista käy viikoittain päivittäistavarakaupoissa, joissa asustaa satoja tuhansia tuotepakkauksia – eli valtavasti potentiaalista mediapintaa. Päivittäinen työ innovaatioiden ja teknologian parissa herätti miettimään pakkausta digitaalisena mediana. Fazerin Remix2-karkkipussin lanseerauksessa ideat muuttuivat todeksi.

Pakkauksen valjastaminen digitaaliseksi mediaksi sai vauhtia syksyllä 2013, kun  Fazer kertoi lanseeraavansa uuden Remix2-karkkipussin. Kohderyhmä nuoret aikuiset ja Remix2-tuotenimi innostivat miettimään sisältöyhteistyötä musiikin maailmasta. Yhteistyöhön valikoitui tämän hetken kuumin rap-duo JVG, jolta oli ilmestymässä keväällä levy. Se sopi täydellisesti lanseeraukseen.

Rakensimme Fazerille Iphone- ja Android-alustoille sovelluksen, jonka keskiössä olivat tuote ja tuotenimi. Lanseerauksen ensimmäisessä vaiheessa aktivoimme kohderyhmää lähettämään sovelluksen kautta omia, JVG:n aiempiin kappaleisiin liittyviä fiilistelyvideoita. Niistä parhaat luvattiin liittää JVG:n Remix2-musiikkivideolle. Tavoitteena oli sitouttaa kuluttajia viettämään aikaa brändin parissa.

JVG:n ja Fazerin edustajien muodostama raati valitsi lähetetystä materiaalista 10 voittajavideota, jotka yhdistettiin kuvattuun musiikkivideoon. Kuluttajat pääsivät katsomaan räätälöidyn musiikkivideon eksklusiivisesti ennakkoon, kun he latasivat Fazerin sovelluksen ja näyttivät sovellukselle Remix2-karkkipussia. Näin Fazer Remix2 -makuelämykseen saatiin yhdistettyä visuaalinen ja auditiivinen tunnekokemus.

– Saatujen videoiden taso yllätti todella positiivisesti. Kampanjan aikana pääsimme myös itse yllättämään Fazerilassa luokkaretkeilleitä faneja, kun Jare ja VilleGalle ilmestyivät paikalle, kertoo senior brand manager Aku Lipsanen Fazerilta.

Crowdsourcingin avulla rakennettu JVG:n musiikkivideo on nyt YouTubessa suuren yleisön nähtävissä. Lisäksi kaikki kilpailuun osallistuneet videot voi nähdä Fazerin sovelluksen Remix-galleriassa.

Digitaalisuuden yhdistäminen pakkaukseen ja tuotteen tuominen sen avulla tekemisen keskiöön entistä vahvemmin ovat varmasti tulevaisuuden teemoja etenkin pt-kaupan puolella.

Digitaalinen pakkaus tuo mukanaan elämyksellisyyttä, mitattavuutta, pelillistämismahdollisuuksia ja asiakkuusmarkkinointia tukevia ominaisuuksia. Kaikki markkinoijan pakkaukset voidaan yhdistää yhdeksi digitaaliseksi kokonaisuudeksi, joka tuo kustannustehokkuutta ja avaa uusia, todella mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
 

Haluaisitko muuttaa omat pakkauksesi digitaalisiksi medioiksi? Ota yhteyttä jarkko.vepsalainen@dagmar.fi.

Jarkko Vepsäläinen

Jarkko Vepsäläinen

Lisää aiheesta