Markkinointiviestintä kasvoi 1,9 %

Markkinointiviestintä kasvoi 1,9 % (15.4.2004) Markkinointiviestintään panostettiin Suomessa vuonna 2003 yhteensä 2,5 miljardia euroa eli 1,9 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Mediamainonnan osuus oli 49,2 %, suoramainonnan 19,9 % ja menekinedistämistoimenpiteiden 30,9 %. Vanhassa vara parempi? Mainonnan suunnitteluun ja tuotantoon satsattiin viime vuonna 2,3 % edellisvuotta vähemmän. ­- Moni mainostaja haki säästöjä käyttämällä olemassa olevia […]

Markkinointiviestintä kasvoi 1,9 % (15.4.2004)

Markkinointiviestintään panostettiin Suomessa vuonna 2003 yhteensä 2,5 miljardia euroa eli 1,9 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Mediamainonnan osuus oli 49,2 %, suoramainonnan 19,9 % ja menekinedistämistoimenpiteiden 30,9 %.

Vanhassa vara parempi?

Mainonnan suunnitteluun ja tuotantoon satsattiin viime vuonna 2,3 % edellisvuotta vähemmän.

­- Moni mainostaja haki säästöjä käyttämällä olemassa olevia aineistoja, perustelee pudotusta asiakkuusjohtaja Tuija Wikström.

Suoramainontaan panostettiin yhteensä noin puoli miljardia euroa eli 2,5 % enemmän kuin vuonna 2002. Osoitteeton suoramainonta kasvoi 5,2 %, osoitteellinen 1,4 %. Ruotsissa suoramainonta kasvoi vieläkin enemmän.

– Osoitteettoman suoramainonnan kasvu kertoo lisääntyneestä tarpeesta taktisiin toimenpiteisiin, joiden yhtenä tavoitteena on edullinen kontaktihinta. Kohderyhmiä on haettu laajemmalla haarukalla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sähköiset hakemistot tulevat

Menekinedistämiseen sijoitettiin yhteensä 784 miljoonaa euroa eli 1,7 % aiempaa enemmän. Vahvimmassa kasvussa olivat sähköiset hakemistot ja hakupalvelut sekä sponsorointi. Sen sijaan messuihin ja liikelahjoihin panostettiin aiempaa vähemmän.

– Menekinedistäminen vie entistä suuremman siivun markkinointiviestintärahoista, osuus on kivunnut jo yli 30 %:n. Vielä vuonna 1996 osuus oli 26 %, muistelee Wikström.

– Painettujen hakemistojen puolella on monia kilpailevia myyjiä, ja markkinoijat eivät ole vielä uskaltaneet jättäytyä näistä hakemistoista pois. Sähköisten hakemistojen osuus on vielä pieni, mutta ne tulevat viemään lähivuosina merkittävän osuuden painetulta puolelta.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta