Mihin amerikkalaiset markkinoijat satsaavat 2013?

Olin kansainvälisen mediatoimistokumppanimme Starcom MediaVestin (SMG) New Yorkin toimistossa Sandy-myrskyä edeltävällä viikolla. Tv-kanavat täyttyivät kahdesta pääaiheesta: presidentinvaaleista ja ohjeista myrskyn varalle. Times Squaren valtasi tällä kertaa hieno Microsoftin Windows 8 -lanseeraus, musikaaleista taas The Book of Mormon oli viikon puhutuin.

Olin kansainvälisen mediatoimistokumppanimme Starcom MediaVestin (SMG) New Yorkin toimistossa Sandy-myrskyä edeltävällä viikolla. Tv-kanavat täyttyivät kahdesta pääaiheesta: presidentinvaaleista ja ohjeista myrskyn varalle. Times Squaren valtasi tällä kertaa hieno Microsoftin Windows 8 -lanseeraus, musikaaleista taas The Book of Mormon oli viikon puhutuin. USA:n ykköstoimistossa keskusteltiin lounastauolla näiden lisäksi kolmesta vahvasta trendistä: tuloksellisuudesta & analytiikasta, mobiilin roolista sekä sisällön tuottamisesta.

Trendi 1: Markkinoinnin vaikutusten mallintamiseen ja kattavaan analytiikkaan satsataan yhä enemmän.

Suurimmat kansainväliset markkinoijat ovat tehneet niin jo pitkään, mutta nyt tähän panostavat kaikki, mikä näkyy mediatoimiston palvelujen kysynnässä. Isoimmilla yrityksillä on myös alueeseen liittyviä in-house-resursseja, jolloin toimiston kanssa voidaan keskustella aiheesta syvemmin ja laajemmin. Kilpaillussa markkinassa on pakko oppia jatkuvasti lisää siitä, mikä toimii, mikä ei. Esimerkiksi budjettiallokoinnit eri brändeille pohjautuvat tyypillisesti mallintamiseen. Joillekin yrityksille mallinnoksia tehdään kvartaaleittain, joillekin vuositasolla – riippuen jakelutiestä, käytettävistä kilpailukeinoista jne.

Trendi 2: Mobiilin rooli nähdään yhä tärkeämmäksi.

Mobiili on jo yksi kanava muiden joukossa (mukaan lukien rooli tiedonhaussa). Erityisesti tableteista on muodostunut kiinnostava "second screen" tv:tä katsottaessa. Ne ovat tärkeässä roolissa myös yhä useamman yrityksen liiketoiminnassa, esimerkiksi myymälän sisällä aktivoimassa ihmisiä ostamaan. Digimarkkina muuttuu todella nopeasti; uudet teknologiat ja palvelualustat syrjäyttävät vanhat, eikä kukaan edes väitä tietävänsä mitä uutta on käytössä kolmen vuoden päästä. Niinpä amerikkalaismarkkinoijat panostavat kokeiluihin. Kokeilemalla uusia toimintamalleja pysytään ketterinä ja saadaan kilpailuetua.

Trendi 3: Nyt panostetaan sisältöön, erityisesti integroituun sisältöön.

Hyvä sisältö syntyy vain hyvästä ideasta – ja hyvän idean takana voi olla mikä tahansa markkinoijan käyttämistä toimistoista. Monet markkinoijat varaavat 10 % budjetistaan hyviä uusia sisältöideoita varten. Fokuksessa on enemmänkin elämää suurempien ideoiden hakeminen kuin valtavan versiomäärän tuottaminen esimerkiksi digitaalisiin kanaviin. Tosiasiassa tästä kyllä puhutaan, mutta käytännön toteutuksia näkee vähemmän. Taktisessa versioinnissa tehdään silti hyvää työtä, erityisesti mediatoimistoissa, jotka hoitavat osan tällaisesta sisällöntuotannosta varmistaen sujuvan ja tehokkaan työskentelyprosessin. Kasvava trendi on myös reagoida viestinnällä erinomaisen nopeasti ajankohtaiseen ilmiöön – tässä amerikkalaistoimistot ovat uskomattoman nopeita kumppaneita markkinoijalle.
 

Hyviä vinkkejä myös suomalaiselle markkinoijalle? Ehdottomasti! Haluatko keskustella näistä aiheista lisää – lähetä viesti, niin otan yhteyttä: tuula.kallio(at)dagmar.fi.

Tuula Kallio

Tuula Kallio

Tuula Kallio on toimitusjohtaja, joka rakastaa muutoksen johtamista. Jatkuvaan uudistumiseen ja murroskohtien mahdollisuuksiin uskovan kirjoittajan sohvapöydällä on aina kasa mielenkiintoista luettavaa, päätä kylmentämään kelpaavat hyvin sukset tai fillari.

Lisää aiheesta