29.3.2019 | Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinoinnilla vauhtia myyntiin

Stadium on ottanut vaikuttajamarkkinoinnin yhdeksi tärkeimmistä markkinointikanavistaan nuorelle kohderyhmälle. Tubettajayhteistyön jatkuvalla kehittämisellä on päästy huipputuloksiin: vaikuttajamarkkinoinnin panostuksilla saadaan jo parempi tuotto (ROMI) kuin tv- tai printtimainonnalla.

 

Stadium on ottanut vaikuttajamarkkinoinnin yhdeksi tärkeimmistä markkinointikanavistaan nuorelle kohderyhmälle.

 

Stadiumin yksi tärkeimmistä asiakassegmenteistä on liikunnasta ja treenaamisesta kiinnostuneet nuoret kaupunkilaiset. He seuraavat aktiivisesti somekanavien lisäksi erityisesti YouTube-vaikuttajia, joten tubettajat on otettu vahvasti mukaan markkinointiin. Vaikuttajayhteistyön tärkeimpänä tavoitteena on vauhdittaa myyntiä korostamalla Stadiumin monipuolista valikoimaa kiinnostavalla ja hauskalla tavalla. Stadium haluaa olla oman alansa edelläkävijä.

Stadium Secret Santa 2017

Vaikuttajayhteistyötä on tehty vuodesta 2017 lähtien. Hyvänä esimerkkinä on jouluna 2017 toteutettu Stadiumin Secret Santa -kampanja, jossa Suomen suosituimmat liikkumisesta kiinnostuneet tubettajat kokosivat Stadiumin tuotteista kollegoilleen joululahjapaketteja. Lahjan vastaanottajat eivät tienneet, kuka oli valinnut heille kyseisen lahjan.

Kampanja rakennettiin vaikuttajien omiin kanaviin: Instagramiin, Snapchatiin ja YouTubeen. Joka viikko julkaistiin YouTube-videoita, joissa vaikuttajat avasivat saamansa yllätyslahjan, tutustuivat tuotteisiin ja arvuuttelivat, keneltä toiselta vaikuttajalta lahja oli saatu. Faneilla oli mahdollisuus osallistua kampanjaan Stadiumin somekanavissa ja voittaa vaikuttajien saamat tuotteet itselleen.

Vaikuttajat lähtivät mukaan innolla ja kampanja oli suuri menestys.

Stadium Secret Santa 2018

Vuonna 2018 Secret Santa -kampanja toteutettiin Pernilla Böckermanin, Janni Hussin, Vinkareen ja Miklun kanssa. Jälleen loistavin tuloksin. Videot saivat yli 240 000 orgaanista katselukertaa. Erityisen suuri menestys oli Miklun video, joka keräsi 112 121 katselukertaa ja singahti YouTuben viraalivideolistan ykköseksi.

 

 

Markkinointi-investointien tuotto (ROMI)

Stadiumin vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuutta tutkittiin myös Dagmarin ekonometrisellä mallinnuksella, jonka avulla voidaan nähdä kaikkien markkinointiaktiviteettien vaikutus myyntiin. Mallinnuksen avulla saadaan selville toimenpiteiden ROMI (return on marketing investment) eli markkinointi-investointien tuotto.

Jatkuvan mallintamisen ansiosta vaikuttajayhteistyötä on pystytty kehittämään johdonmukaisesti. Stadiumin vaikuttajamarkkinointikampanjoiden ROMI on nyt parempi kuin esimerkiksi tv- tai sanomalehtimainoksilla. Mallinnuksella ei ole parannettu vain vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia, vaan muidenkin toimenpiteiden teho on parantunut merkittävästi erityisesti ostetun median osalta.

”Vaikuttajayhteistyöt ovat tuoneet hyviä tuloksia ja niitä on ollut hauska tehdä. Kampanjoihin on valittu vaikuttajia, jotka sopivat hyvin Stadiumin profiiliin ja tuovat brändiä esille nuoremman ikäryhmän keskuudessa. Kampanjoiden ansiosta myös Stadiumin Instagram-seuraajien määrä on kasvanut ja vaikuttajien videoilla tai postauksissa esiintyvien tuotteiden perään on kyselty”, kertoo Stadiumin markkinointipäällikkö Henna Virtanen.

Haluatko vauhdittaa myyntiänne vaikuttajamarkkinoinnilla? Ota yhteyttä, niin suunnitellaan brändillenne paras ja tuottavin yhteistyömalli: heikki.pieniniemi@dagmar.fi

 

Lue lisää

Sisältömarkkinoinnin trendejä ja case-esimerkkejä

ROMI ­– Mittaamisen ABC

Heikki Pieniniemi

Heikki Pieniniemi

Verkkokauppaan ja mobiilimainontaan perehtynyt digitaalisen markkinoinnin osaaja. Uskoo vahvasti teknologian, luovuuden ja rohkeiden tekojen yhteyspeliin markkinoinnissa.

Lisää aiheesta