22.6.2010 | Vanhat blogit

Cannes 2010: Mainostaminen on helppoa

Aegiksen Malcolm Hunter kritisoi toimistojen ja mainostajien hitautta median muutoksen ottamisessa käytäntöön. Vaikka esimerkiksi televisiomainonnassa vain 7% mainoksista erottuu kategoriastaan, on lähtökohta kampanjalle kuitenkin usein televisiomainos. Usein näin on vain siitä syystä, että niin on tehty aina aiemminkin ja vanhan toistaminen on helppoa. Mainostaminen on helppoa verrattuna siihen mitä nykyään voitaisiin tehdä.

Hunterin mukaan meidän pitäisi heittää romukoppaan ajattelu, jossa otetaan lähtökohdaksi tuote ja sen kilpailuedut. Ihmiset ovat huomattavasti kiinnostuneempia omasta elämästään kuin brändeistä tai varsinkaan niiden mainonnasta. Siksi pitäisikin ottaa suunnittelun lähtökohdaksi jokin asia heidän elämässään. Mainontaa voitaisiin suunnitella vaikka ajankohtalähtöisesti ja paikkaan perustuvana. Myös käytettävä mediatila voi sanella toteutetun ratkaisun.

Näinhän sen pitäisikin olla, mutta totta on, että usein mennään vanhan kaavan mukaan. Joskus tämä saattaakin olla oikea tapa ja televisiomainonta kieltämättä myös useassa tapauksessa toimii. Onnistuessaan medioiden uudet käyttömahdollisuudet saavat kuitenkin aikaan vaikutuksen, joka on jotain aivan muuta kuin mitä perinteiset tavat voivat koskaan tarjota. Idea on kuitenkin edelleen keskiössä. Sen toteuttamisessa on pidettävä silmät ja mieli avoinna.

Matias Vakkilainen

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta