22.6.2010 | Vanhat blogit

Cannes 2010: TV-mainontaa ei enää ole

Videon käyttö on nousussa jokaisella markkina-alueella. Itse olen miettinyt sitä, että meidän pitäisi lopettaa TV-mainonnasta puhuminen ja siirtyä puhumaan videomainonnasta. Televisiohan on vain yksi jakelukanava esimerkiksi verkon ja ulkomainonnan diginäyttöjen ohessa. Videomainonnan jakaminen useampaan kanavaan tekee kuitenkin haasteellisemmaksi kuluttajan huomion saamisen eikä se yksi tv-mainos ehkä enää riitäkään. Pitääkö olla yksi televisioon sopiva versio, yksi ulkomainontaan sopiva versio ja pari verkkoon sopivaa versiota, joiden lisäksi vielä laitetaan YouTubeen mausteeksi pari making of –versiota. Onneksi kaiken voi kuvata samalla kertaa.

GoViral painotti suuresti mittaamisen ja reagoinnin merkitystä: ensin pitää tietysti katsoa esim. kuinka pitkälle markkinointivideota on katsottu ja analysoinnin jälkeen pitää tarvittaessa olla valmis tekemään muutoksia. Viestin on tultava läpi vaikka videon kokonaispituus olisi viisi minuuttia. Ja viestin tyyppi riippuu täysin siitä missä osassa ostosuppiloa kohderyhmä sijaitsee.

Nokialla videosisällön luominen on tullut mukaan osana isompaa muutosta: enää markkinointia ei mietitä kampanjointina vaan jatkuvana tekemisenä, jossa joka viikko mietitään mitä ensi viikolla verkkoon laitetaan. Videosta onkin tulossa strateginen välinen taktisen sijaan.

Siirtyminen videomainonnasta puhumiseen ei siis riitäkään. Pitäisi osata tuottaa jatkuvasti kiinnostavaa sisältöä, johon kohderyhmä voi jotenkin samaistua. Ainakin sisällön pitäisi jotenkin viihdyttää kohderyhmää tai muuten helpottaa heidän elämäänsä. Ei muuten mikään helppo tehtävä.

 

Matias Vakkilainen

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta