7.6.2007 | Vanhat blogit

Euroopan verkkokuulumisia Brysselistä, Osa 2

IAB:n konferenssin toinen päivä piti sisällään useita puhujia, jotka oikeastaan kaikki toistivat samaa viestiä: vanhat mantrat eivät enää päde, ihmisillä on nykyisin valta myös markkinoinnissa. Content is King onkin nykyisin Contact is King. Digitaalisuus ei ole enää yksi medioista vaan se on kaikissa medioissa. Eräs puhuja jopa vertasi sitä sähköön: ”Emme me sano, että meillä oli eilen vieraita ja teimme heille ruokaa sähköllä. Samaa analogiaa pitäisi noudattaa myös digitaalisessa markkinoinnissa.”

Pieniin startup-yrityksiin sijoittava Ester Dyson visioi aikaa Googlen jälkeen: hänen mukaansa Facebook tulee olemaan seuraava iso juttu. Perusteluitakin visiolle löytyi: ”Googlen ajatuksena on tarjota tietoa verkostosta. Facebookin ajatuksena on tarjota verkosto tietoa varten.” Verkosto on siis se kuningas, mistä jo aiemmin oli puhetta. Lisääntyvässä mediahälyssä ne kanavat menestyvät, jotka auttavat suodattamaan informaatiota ja siten välttämään ähkyä.

Bill Gates on joskus sanonut:”Yliarvioimme aina sen mitä tekniikka tuo tullessaan seuraavan kahden vuoden aikana ja aliarvioimme sen vaikutukset seuraavana kymmenenä vuotena.” Tämä johtaa helposti siihen, että uusiin teknologioihin petytään, kun niiden tulokset eivät näy heti viivan alla. Toisaalta ne yritykset, jotka systemaattisesti ovat lähteneet kehittämään hommia eteenpäin, ovat menestyneet hyvin.

Seminaari ei siis tarjonnut mitään valtavan uutta, nämähän ovat samoja asioita mistä meilläkin on jo puhuttu. On kuitenkin hyvä huomata, ettei Suomessa olla ihan niin kaukana jäljessä, kuin joskus tuntuu. Heitänkin pallon mainostajien suuntaan: tarttukaa neuvoihin ja lähtekää kehittämään digitaalista osaamistanne pelkkiä bannerikampanjoita pidemmälle. Meitä mediatoimistoja saa haastaa suunnittelemaan asioita pidemmälle. Se saattaa kuitenkin tarkoittaa suurimmillaan koko businessmallin muuttamista kampanjoinnista entistä palvelevampaan suuntaan. Ne, jotka lähtevät ajattelemaan asioita hieman muita laajemmin, tulevat varmasti menestymään myös tulevaisuudessa.

Matias Vakkilainen

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta