4.6.2007 | Vanhat blogit

Euroopan verkkokuulumisia Brysselistä

Brysselissä päällä olevassa IAB:n (Internet Advertising Bureau) Interact!-konferenssissa julkaistiin Euroopan verkkomainonnan panostuslukuja. Kokonaisuudessaan Euroopassa käytettiin viime vuonna noin kahdeksan miljardia euroa banner-, hakukone, sähköposti- ja muuhun verkkomainontaan. Lukuun eivät tietenkään kuulu yritysten omilla verkkosivuilla olevat kampanjat. Suurimman osan kakusta vei hakukonemainonta 45 prosentin osuudellaan. USA:n markkinat ovat tästä hieman isommat: vastaaviin medioihin käytettiin siellä viime vuonna noin 12,8 miljardia euroa.

Suomi oli markkinoista 10. suurin. Aktiivikäyttäjää kohden mitattuna nousemme jo kahdeksanneksi. Suomen luvut on saatu Suomen IAB:n tekemästä tutkimuksesta, jossa vihdoin lukuihin saatiin mukaan myös hakukoneet. Niiden osuus markkinoista on kuitenkin melkoinen.

Konferenssissa keskusteltiin myös blogaamisesta. Kannattaako yritysten alkaa perustaa blogeja? Onko niistä mitään hyötyä? Onko se kuinka yleistä?

Lewis tutki yritysblogaamista maailmanlaajuisesti ja huomasi, että puhtaita yritysblogeja on vielä todella vähän. Aasiassa niiden vähyys johtuu luultavasti kulttuurisista syistä: kasvokkain tapaamista pidetään siellä erittäin tärkeänä. Euroopassakaan blogaaminen ei ole yleistynyt. USAssa sen sijaan on jonkin verran esim. toimitusjohtajien , yrityksen brändin alla pitämiä blogeja. Ero saattaa johtua eurooppalaisesta tavasta vaatia lukuja väitteiden taakse, joka tekee kirjoittamisesta vaivalloisempaa. USAssa voi olla vapaammin provikatiivinen.

Keskustelin erään suomalaisosallistujan kanssa blogien merkityksestä. Hän lähestyi asiaa hyvin kvantitatiivisella kannalla: blogien kävijäluvut ovat hyvin pieniä, onko niillä loppujen lopuksi niin suurta vaikutusta kokonaismarkkinoihin. Italialaisen Admaioran Mauro Lupi kertoi kuitenkin esityksessään , että esim. Japanissa 91% vaikuttajista (influencers) ja 78% PR ihmisistä lukee blogeja. Euroopassakin 34% haastatelluista on kertonut jättäneensä jonkin tuotteen ostamatta blogikirjoittelun takia. Vaikutuksen määrä alkaa tuntua merkittävältä. Kysehän on kuin LinkedIn-verkostossa: vaikka sinulla olisi siellä henkilökohtaisia kontakteja 50, voi verkostossasi olla toista sataa tuhatta ihmistä.

Maailmalta löytyy menestystarinoita siitä kuinka blogeja ja keskusteluita seuraamalla on käännetty yrityksen julkisuuskuva ja samalla tulos nousuun. Mitään ihmeidentekijöitä ne eivät kuitenkaan ole. Kannattaakin lähteä ensin seuraamaan mitä blogosfäärissä puhutaan omasta firmasta ja kilpailijoista. Kun sen jälkeen ottaa oppia lukemastaan, voi alkaa miettiä omaa blogia… kunhan sen tekee rehellisesti, avoimesti, luotettavasti ja sillä suomalaisille välillä niin vaikealla intohimolla asiaansa.

Matias Vakkilainen

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta