27.8.2012 | Vanhat blogit

Facebook muutakin kuin tykkäämisiä ja trafiikkia?

Kun uutiset GM:n julistuksesta Facebookin mainonnan tehottomuudesta levisivät, osaajat ympäri maailmaa ehdottivat josko he vain tekevät sitä väärin. On helppoa sanoa ettei joku toimi, etenkin jos on mainostanut pelkillä tuotevoitoilla (iPad2 anyone?) tai tuuttaa omaa mainosviestiään päivityksissä kerran tunnissa.

Vaikka ei haluaisi myydä koko yrityksensä sielua jenkkijätille, on fakta se, että Suomessakin käyttäjiä on yli 2 miljoonaa, joista jo lähes puolet tarkistavat verkostonsa tapahtumia mobiilisti. Olennaisinta onkin siis ymmärtää sosiaalinen voima mainoksissa; Facebookin ulkopuolelle ohjaavat, klikkipohjaisesti optimoitavat perusmainokset eivät ole palvelun ydintuote, koska ne eivät pysty hyödyntämään valtavaa suositteluvoimaa mikä kaveripiirissä piilee.

ComScoren tuore tutkimus osoittaa todeksi sen, mitä Facebook-evankelistat ovat yrittäneet takoa tykkääjien keräämiseen keskittyneille yrityksille. On ihan kiva, että niitä tykkääjiä on, mutta sitä tärkeämpää on sitouttaminen ja sisällön saaminen tykkääjien ja heidän ystäviensä silmien eteen. Esimerkkiyrityksenä Starbucks sai 38 % todennäköisemmin kauppaa tykkääjiltä kuin ei-tykkääjiltä. Lisäksi Amazonin, BestBuyun, Walmartin ja Targetin tykkääjät kuluttivat selkeästi enemmän kuin keskivertokuluttaja, mutta ennen kaikkea myös tykkääjien kaverit kuluttivat hieman enemmän kuin keskivertokuluttaja.

Kuinka sitten saada tykkäjäät ja heidän kaverinsa altistumaan yrityksen viesteille kun keskimäärin vain 3 – 7,5% näkee päivityksen? Tähän on luonnollisesti maksullisia ratkaisuja, onhan Facebook rahaa tekevä pörssiyritys. Siirtyminen statuspäivityksien käyttämiseen mainonnan sisältönä on jo vallannut suomalaisenkin Facebook-mainonnan tekemisen, ”promoted posts” on vielä vähemmällä huomiolla.

Olennaista on ottaa kaikki irti maksetusta mainonnasta; jos on jo tottunut perinteisiin mainosnostoihin ja hinnoitteluihin ja käyttää niitä edelleen, on korkea aika tarkastaa optimointistrategiat. Haluammeko toimintoja (tykkäämisiä, kommentointeja sivulle tai postaukseen jne.), applikaation asennuksia vai niitä klikkejä? Onko sisältömme sellainen mikä taipuu mobiilin ja saisikin parhaan tehon irti mobiilista Facebook-mainonnasta? Onko meillä suuren suosion saavuttaneita postauksia mitkä toimisivat sijoitettuna News Feediin?

Me olemme huomanneet valtavan eron mainonnan tehoissa kun nämä asiat otetaan alusta asti huomioon; eurollasi saatkin yhtäkkiä paljon enemmän. Yhden toiminnon hinnaksi on tullut niinkin alhainen kuin 0,05 € – se niistä 1 – 2 € arvoisten tykkääjien keräämisestä!

Heini Ulmanen

Heini Ulmanen

Lisää aiheesta