5.2.2014 | Vanhat blogit

Facebook Paper – Mikä juttu?

Facebook julkaisi uuden Paper-sovelluksen 3.2.2014. Mistä oikein on kyse? Paper on uusi sovellus, joka yhdistää Facebook-päivitykset ja muualla verkossa julkaistut uutiset yhdeksi virraksi. Käyttäjä voi valita kiinnostavimmat uutisaiheet 19:stä eri vaihtoehdosta, kuten urheilusta, tekniikasta, kulttuurista ja ”LOL”:sta (laugh-out-loud).

Uuden uutisvirran tavoitteena on muuttua häiriöttömämmäksi. Mobiilin ruudulla näkyy vain yksi uutinen tai Facebook-kaverin päivitys kerrallaan. Uutissisältöjen aiheet voi valita omien mieltymystensä mukaan, jolloin uutisvirrasta tulee persoonallisempi. Kiinnostavia uutisia voi myös jakaa helposti.

Tällä hetkellä palvelu on käytössä ainoastaan Pohjois-Amerikassa ja se toimii vain iPhone-puhelimilla. Länsi- ja itärannikon käyttäjille näkyvät samat uutiset. Palvelun rantautumisesta muualle ei ole vielä tietoa, mutta iokkaimmat ”early adopterit” voivat ladata Facebook Paper -applikaation kiertoreitin kautta tästä.

Sisältöalueiden kohdistaminen paikannuksen avulla on työn alla. Kohdistaminen näyttää vaikkapa urheilu-uutiset käyttäjän sijainnin mukaan. Sovelluksen samankaltaisuus esimerkiksi Flipboardin ja LinkedIn Pulse -palvelun kanssa on herättänyt keskustelua. Toisaalta, myös tällä alalla tarvitaan tervettä kilpailua, jotta palvelut kehittyisivät vastaamaan kuluttajien todellisia tarpeita.

Mielenkiintoista tässä on se, miten uusi sovellus vaikuttaa mainosmahdollisuuksiin Facebookissa ja mobiiliympäristössä. Voimmeko kohdentaa kuluttajalle relevanttia mainontaa yhä tarkemmin intressien, sijainnin tai vaikkapa urheiluteemoissa vietetyn ajan perusteella?

Tällä hetkellä palvelussa ei ole lainkaan mainontaa. Facebookin viime vuoden mainosdollarien jyrkkää kasvutrendiä tarkastellen tähän on varmasti tulossa muutos.

 

Lähteet:
Insidefacebook.com
Mashable.com

Juuso Wäänänen

Juuso Wäänänen

Juuso Wäänäsen erikoisosaaminen keskittyy Facebookin uusiin mainostuotteisiin sekä digimainonnan mahdollisuuksiin ja optimointiin. Laaja-alaisen digimarkkinoinnin vastapainona toimivat vauhdikkaat urheilulajit sekä matkustelu.

Lisää aiheesta