2.12.2009 | Vanhat blogit

Facebookissa massaa, fanisivuilla rippeitä

Facebook rantautui Suomeen pari vuotta sitten ja viime vuodesta lähtien markkinoijat ovat kuumeisesti miettineet, että siellähän meidänkin pitäisi olla ja miten siellä nyt sitten pitäisi olla. Monet ovatkin luoneet fanisivuja, tehneet sovelluksia, käyttäneet sosiaalisia mainoksia ja jääneet odottamaan sosiaalisen median ihmetuloksia. Harva on kuitenkin onnistunut.

Fanisivut tulivat Facebookissa mahdollisiksi suunnilleen samaan aikaan kun ilmiö saapui rytinällä Suomeen. Sysomos tutki tänä syksynä maailman laajuisesti noin 600 000 fanisivua ja teki niistä omat johtopäätöksensä:

Ei ole siis helppoa tehdä suosittua fanisivustoa. Sivuston luominen ja lanseeraus vaativat maksettua mainontaa siinä missä muutkin lanseeraukset. Sosiaalinen media ei siis olekaan sama kuin ilmainen media. Tätä on toistettu usein, mutta siitä on jälleen hyvä muistuttaa.

Keskustelin viime viikolla Facebookin Suomesta vastaavan myyntimiehen kanssa ja hän antoi pari nyrkkisääntöä siihen, kun lähdetään luomaan fanisivuun perustuvaa yhteisöä.

Sivujen kanssa tarvitsee kuitenkin olla hereillä. Facebook muuttaa sääntöjään niin usein, ettei kuulemma sen työntekijätkään pysy aina perässä viimeisimmistä käänteistä. Kuitenkin esim. kilpailujen ja sovellusten kanssa kannattaa kahlata säännöt läpi, ettei vahingossa astu johonkin sääntöviidakon kuoppaan.

Kaiken kaikkiaan Facebook kuitenkin tarjoaa parhaimmillaan erinomaisen mahdollisuuden luoda oma viestintäkanavat potentiaalisimpaan kohderyhmään. Sinne, kuten muihinkin sosiaalisiin medioihin, pitää kuitenkin lähteä suunnitelmallisesti.

 

 

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta