Verkossa on parin viime kuukauden aikana pyörinyt aktiivinen keskustelu Flickr’in vapaista (creative commons) kuvista ja niiden käyttämisestä mainoksissa. Flickr’iin kuvia laitettaessa määritellään niille käyttöoikeudet ja useat määrittelevät kuvilleen ns. creative commons -oikeudet, jossa käytännössä kuka tahansa saa käyttää kuvia miten tahansa ja mihin tahansa. Lupaa ei tarvitse kysyä kuvan ottajalta tai sen kohteelta kunhan vain ilmoittaa kuvaajan nimen. Tällöin saattaakin käydä niin, että joku näkee yllätyksekseen itsensä esim. pari metriä korkeassa bussipysäkkimainoksessa kuten vasemmalla olevassa Virgin Mobilen kampanjassa on käynyt. CC-oikeuksista on tehty nykyisin myös toinen, ei-kaupallinen versio, jolla estetään kuvan kaupallinen käyttö.
Kuvapankkien yleistyessä ja ihmisten laittaessa niihin loma- yms kuviaan ei heti tule mieleen, että joku oikeasti olisi kuvasta kiinnostunut ja jos on niin sehän on vain hienoa. Kuvan kohde voi olla kuitenkin asiasta eri mieltä. Oheisessakin esimerkissä käytetty kuva on vain osa isommasta kuvasta. Kuvan kohteelle koko kampanja tuli suurena yllätyksenä. Kampanjassa käytettiin useita kuvia, joiden alareunaan oli vain laitettu kuvan ottaneen Flickr-sivun osoite. Tekstit olivat aika raflaavia ja on ymmärrettävää ettei omaa kuvaa välttämättä haluta sellaiseen yhteyteen. Kampanjassa käytetyille kuville oli kuitenkin alunperin annettu täydet käyttöoikeudet, joten kampanjan suunnitellut mainostoimisto tuskin teki mitään laitonta.
Eri asia tietysti on, minkälaista brandimielikuvaa tällainen tekee. Vai onko kaikki julkisuus hyvää julkisuutta?
Matias Vakkilainen